Verkkosivujen suunnittelu ja toteutus: kiinteistösiivous Metsänen Oy
Metsänen, Kia (2023)
Metsänen, Kia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912000
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja luoda toimivat ja yrityksen tarpeita palvelevat verkkosivut. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Kiinteistösiivous Metsänen Oy:lle. Yrityksellä ei ollut lainkaan verkkosivuja entuudestaan, joten opinnäytetyön aihe oli ajankohtainen ja tärkeä yrityksen markkinoinnin ja saavutettavuuden kannalta.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin laajasti verkkosivujen perustamiseen liittyviä aiheita sekä markkinointia verkkosivujen näkökulmasta. Viitekehyksessä käsiteltiin muun muassa digitaalista markkinointia, markkinointiviestintää, hakukoneoptimointia ja brändimarkkinointia. Viitekehyksen toisena aihekokonaisuutena oli toimivien verkkosivujen rakentaminen, joka sisälsi aiheita, kuten verkkosivujen sisältö, ulkoasu, käytettävyys, saavutettavuus, tekninen toteutus ja sivuston ylläpito.
Verkkosivujen toteutusvaiheessa hyödynnettiin viitekehystä ja benchmarkingia, joka on laadullinen tutkimusmenetelmä. Menetelmän avulla saatiin inspiraatiota tulevien verkkosivujen luomiseen. Toteutusvaiheessa käytiin läpi koko prosessi verkkosivujen suunnittelusta lopulta valmiiden kotisivujen testaukseen. Viimeisessä kappaleessa esiteltiin opinnäytetyön tuotos eli yrityksen uudet verkkosivut. Opinnäytetyön liitteistä löytyy linkki yrityksen verkkosivuille.
Opinnäytetyön lopputuloksena luotiin toimeksiantajayritykselle soveltuvat kotisivut, jotka rakennettiin viitekehyksen ja yrityksen tarpeiden pohjalta. Kotisivujen luomiseen käytettiin Webnode-kotisivueditoria. Valmiit verkkosivut toimivat tietokoneella ja mobiililaitteilla.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin laajasti verkkosivujen perustamiseen liittyviä aiheita sekä markkinointia verkkosivujen näkökulmasta. Viitekehyksessä käsiteltiin muun muassa digitaalista markkinointia, markkinointiviestintää, hakukoneoptimointia ja brändimarkkinointia. Viitekehyksen toisena aihekokonaisuutena oli toimivien verkkosivujen rakentaminen, joka sisälsi aiheita, kuten verkkosivujen sisältö, ulkoasu, käytettävyys, saavutettavuus, tekninen toteutus ja sivuston ylläpito.
Verkkosivujen toteutusvaiheessa hyödynnettiin viitekehystä ja benchmarkingia, joka on laadullinen tutkimusmenetelmä. Menetelmän avulla saatiin inspiraatiota tulevien verkkosivujen luomiseen. Toteutusvaiheessa käytiin läpi koko prosessi verkkosivujen suunnittelusta lopulta valmiiden kotisivujen testaukseen. Viimeisessä kappaleessa esiteltiin opinnäytetyön tuotos eli yrityksen uudet verkkosivut. Opinnäytetyön liitteistä löytyy linkki yrityksen verkkosivuille.
Opinnäytetyön lopputuloksena luotiin toimeksiantajayritykselle soveltuvat kotisivut, jotka rakennettiin viitekehyksen ja yrityksen tarpeiden pohjalta. Kotisivujen luomiseen käytettiin Webnode-kotisivueditoria. Valmiit verkkosivut toimivat tietokoneella ja mobiililaitteilla.