Orgaanisen ja maksetun sosiaalisen median vaikutus kuluttajan toimintaan : yrityksen X joulukampanja
Tarkiainen, Anna (2023)
Tarkiainen, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912084
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää orgaanisen ja maksetun sosiaalisen median vaikutusta kuluttajan toimintaan. Työssä tutkittiin, performoivatko kampanjat paremmin, kun käytetään sekä orgaanisia julkaisuja että maksettua mainontaa. Tätä mitattiin muun muassa mainonnan spontaanilla muistamisella ja verkkokauppa vierailujen sekä ostotapahtumien määrällä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Yritykselle X ja aihetta tutkittiin heidän joulukampanjoiden avulla.
Hypoteesina selvitykselle oli, että kampanjat performoivat paremmin, kun käytetään sekä orgaanisia julkaisuja että maksettua mainontaa. Kyselyn tuloksia analysoidessa selvisi, että hypoteesi toteutui. Orgaaniset julkaisut ja maksettu mainonta tukevat toisiaan. Ryhmä, joka oli nähnyt sekä orgaanisia julkaisuja että maksettua mainontaa, muisti kampanjan sisältöjä spontaanisti parhaiten, vieraili verkkokaupassa eniten ja teki ostoja useimmin.
Tietoperustassa käsiteltiin sosiaalista mediaa yleisesti ja sen vahvuuksia ja vaikutuskeinoja sekä hyödyntämistä vähittäiskaupan alalla. Tietoperustassa käsiteltiin myös sosiaalisen median kanavista Facebookia, Instagramia ja TikTokia sekä eri sisältötyyppejä, eli orgaanista sisältöä ja maksettua mainontaa.
Opinnäytetyö oli tutkimustyyppinen ja tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen. Työhön kerättiin vastauksia kyselyllä, joka julkaistiin Yrityksen X sosiaalisen median kanavissa sekä LinkedIn-tililläni ja Instagram-tilini Story-osiossa. Näin vastauksia saatiin sekä Yrityksen X seuraajilta sekä sellaisilta, jotka eivät seuraa heitä missään sosiaalisen median kanavassa. Vastauksia saatiin peräti 4739.
Hypoteesina selvitykselle oli, että kampanjat performoivat paremmin, kun käytetään sekä orgaanisia julkaisuja että maksettua mainontaa. Kyselyn tuloksia analysoidessa selvisi, että hypoteesi toteutui. Orgaaniset julkaisut ja maksettu mainonta tukevat toisiaan. Ryhmä, joka oli nähnyt sekä orgaanisia julkaisuja että maksettua mainontaa, muisti kampanjan sisältöjä spontaanisti parhaiten, vieraili verkkokaupassa eniten ja teki ostoja useimmin.
Tietoperustassa käsiteltiin sosiaalista mediaa yleisesti ja sen vahvuuksia ja vaikutuskeinoja sekä hyödyntämistä vähittäiskaupan alalla. Tietoperustassa käsiteltiin myös sosiaalisen median kanavista Facebookia, Instagramia ja TikTokia sekä eri sisältötyyppejä, eli orgaanista sisältöä ja maksettua mainontaa.
Opinnäytetyö oli tutkimustyyppinen ja tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen. Työhön kerättiin vastauksia kyselyllä, joka julkaistiin Yrityksen X sosiaalisen median kanavissa sekä LinkedIn-tililläni ja Instagram-tilini Story-osiossa. Näin vastauksia saatiin sekä Yrityksen X seuraajilta sekä sellaisilta, jotka eivät seuraa heitä missään sosiaalisen median kanavassa. Vastauksia saatiin peräti 4739.