Aistiyliherkkyyden huomioiminen muuntojoustavissa oppimisympäristöissä
Hiljanen, Riia (2023)
Hiljanen, Riia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112376
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on erilaisten aistiherkkyyksien huomioiminen nykyajan muuntojoustavissa oppimistiloissa. Aihe lähti siitä huomiosta, miten uudet oppimisympäristöt ovat usein avoimia ja monta toimintoa yhdistäviä tiloja. Lisäksi erityistarpeita omaavia lapsia on yhä enemmän ja moni kärsii myös aistien yliherkkyyksistä. Tilojen aistiesteettömyys on tärkeä asia huomioida kouluissa ja opinnäytetyön tavoite onkin löytää keinoja ja tapoja suunnitella oppilaille turvallisia sekä aistiärsykkeet minimoivia ympäristöjä.
Opinnäytetyötä lähdettiin toteuttamaan kirjallisuuskatsauksena. Tiedon pohjalta rakentui teoriaosuus, jossa tutkitaan oppimisympäristöä, aistiherkkyyksiä ja muuntojoustavuutta. Teoriaosuuden lisäksi analysoitiin erilaisia kouluruokaloita ja niiden muutoksia sekä ominaisuuksia. Myös kalusteita ja niiden ominaisuuksia analysoitiin nimenomaan aistiyliherkkyyden näkökulmasta. Teorian ja havaintojen pohjalta toteutettiin tilakonsepti, jossa oikeanlaiset kalusteet tekevät ruokalasta muuntojoustavan ja monipuoliseen käyttöön tarkoitetun oppimisympäristön.
Konsepti osoitti sen, että on mahdollista rakentaa tila muuntojoustavaksi kalusteilla, jotka myös edistävät aistiesteettömyyttä. Tila on myös muokattavissa hyvin moneen erilaiseen käyttötarkoitukseen pelkkiä kalusteita siirtämällä sekä yhdistelemällä.
Opinnäytetyötä lähdettiin toteuttamaan kirjallisuuskatsauksena. Tiedon pohjalta rakentui teoriaosuus, jossa tutkitaan oppimisympäristöä, aistiherkkyyksiä ja muuntojoustavuutta. Teoriaosuuden lisäksi analysoitiin erilaisia kouluruokaloita ja niiden muutoksia sekä ominaisuuksia. Myös kalusteita ja niiden ominaisuuksia analysoitiin nimenomaan aistiyliherkkyyden näkökulmasta. Teorian ja havaintojen pohjalta toteutettiin tilakonsepti, jossa oikeanlaiset kalusteet tekevät ruokalasta muuntojoustavan ja monipuoliseen käyttöön tarkoitetun oppimisympäristön.
Konsepti osoitti sen, että on mahdollista rakentaa tila muuntojoustavaksi kalusteilla, jotka myös edistävät aistiesteettömyyttä. Tila on myös muokattavissa hyvin moneen erilaiseen käyttötarkoitukseen pelkkiä kalusteita siirtämällä sekä yhdistelemällä.