Avovankilassa olevien isien ja heidän lastensa välisen vuorovaikutussuhteen vahvistaminen
Stoor, Johanna; Sulasalmi, Miia (2022)
Stoor, Johanna
Sulasalmi, Miia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212476
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme toteutimme kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimusmenetelmänä. Tutkimusmenetelmänä käytimme observointia eli havainnointia. Aiheenamme ja tavoitteenamme oli avovankilassa olevien isien ja heidän lastensa välisen vuorovaikutuksen vahvistaminen tunnetaitojen avulla. Opinnäytetyömme aiheen koimme tärkeäksi, koska vankilassa olevilla iseillä on heikommat mahdollisuudet vahvistaa suhdettaan lapsiinsa, kuin äideillä. Tutkimusaineistona teoreettisessa osuudessa käytimme tietolähteitä tunnetaidoista, erilaisista tunnetaitomenetelmistä, sosiaalisesta kompetenssista, vuorovaikutuksesta, vankeudesta- ja vanhemmuudesta sekä isyyden merkityksestä.
Suunnittelimme starttipäivän Ylitornion avovankilassa oleville iseille, jotka halusivat vapaaehtoisesti osallistua opinnäytetyömme toteutukseen, jolloin perehdytimme isejä toiminnalliseen päivään. Havainnoimme toiminnallisessa päivässä sivusta seuraten eli ei- osallisina, tehden muistiinpanoja havainnointimatriisille, jonka olimme tehneet meidän käyttöömme sopivaksi.
Toiminnalliseen päivään osallistui kaksi isää kouluikäisten lastensa kanssa. Tutkimusongelmia aiheutti se, että isät ja lapset eivät oikein innostuneet tekemään nimenomaan tunnemenetelmiin perustuvia tehtäviä, vaan viettivät aikaa mieluummin pelaten muita pelejä, joita tarjosimme ajanvietteeksi.
Havaintomme mukaan isät ja lapset hyötyivät toiminnallisesta päivästä, sillä kaikilla osallistujilla vaikutti olevan mukavaa ja palaute heiltä oli positiivista. Tutkimuksen tuloksissa sekä opinnäytetyön johtopäätöksenä päädyimme siihen, että yhdessä vietetty aika mahdollistaa sen, että isän ja lapsen välinen vuorovaikutussuhde voi vahvistua. Toiminnallinen tekeminen sai isät ja lapset vuorovaikuttamaan keskenään, joka toi esille heidän tunnetaitojaan sanallisesti sekä ilmein ja elein.
Suunnittelimme starttipäivän Ylitornion avovankilassa oleville iseille, jotka halusivat vapaaehtoisesti osallistua opinnäytetyömme toteutukseen, jolloin perehdytimme isejä toiminnalliseen päivään. Havainnoimme toiminnallisessa päivässä sivusta seuraten eli ei- osallisina, tehden muistiinpanoja havainnointimatriisille, jonka olimme tehneet meidän käyttöömme sopivaksi.
Toiminnalliseen päivään osallistui kaksi isää kouluikäisten lastensa kanssa. Tutkimusongelmia aiheutti se, että isät ja lapset eivät oikein innostuneet tekemään nimenomaan tunnemenetelmiin perustuvia tehtäviä, vaan viettivät aikaa mieluummin pelaten muita pelejä, joita tarjosimme ajanvietteeksi.
Havaintomme mukaan isät ja lapset hyötyivät toiminnallisesta päivästä, sillä kaikilla osallistujilla vaikutti olevan mukavaa ja palaute heiltä oli positiivista. Tutkimuksen tuloksissa sekä opinnäytetyön johtopäätöksenä päädyimme siihen, että yhdessä vietetty aika mahdollistaa sen, että isän ja lapsen välinen vuorovaikutussuhde voi vahvistua. Toiminnallinen tekeminen sai isät ja lapset vuorovaikuttamaan keskenään, joka toi esille heidän tunnetaitojaan sanallisesti sekä ilmein ja elein.