Tunnetaidot varhaiskasvatuksessa: tunnetaito-opas varhaiskasvatukseen
Hedman, Sonja; Manninen, Galina (2023)
Hedman, Sonja
Manninen, Galina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052012251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052012251
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatuksen toimintaa lisäämällä tunnekasvatusta. Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää tunnetaito-opas. Oppaan sisällöllisten valintojen avulla pyrittiin edistämään lasten tunne-, kaveri- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Kehittämistyön tilaajana toimi Pyhäjärven kaupungin varhaiskasvatuspalvelut, jonka tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatuspalveluja lisäämällä tunnekasvatusta varhaiskasvatukseen. Kehittämistyö perustui varhaiskasvatuksen toimintaa ohjaaviin asiakirjoihin, varhaiskasvatuslakiin sekä valtakunnalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan. Varhaiskasvatuksella on tärkeä rooli lasten tunnetaitojen kehittymisessä. Tunnekasvatuksella voidaan
vaikuttaa myönteisesti hyvinvointiin, tuleviin ihmissuhteisiin sekä yhteiskunnassa toimimiseen. Tunnekasvatus liittyy useampaan varhaiskasvatussuunnitelman laaja-alaiseen osaamisalueeseen.
Kehittämistyö toteutettiin PDCA- kehittämismallin mukaisesti. PDCA-mallin vaiheet ovat suunnittelu, tekeminen, tarkastaminen ja vakiinnuttaminen. Teoreettiseksi viitekehykseksi valittiin tunnekasvatukseen liittyviä
taustateorioita, kuten Ekmanin tunneteoria, Golemanin tunneälyteoria sekä Bowlbyn kiintymyssuhdeteoria.
Lisäksi käytettiin laajasti suomalaista ja kansainvälistä kirjallisuutta ja tutkimustietoa. Kehittämistyön alkukartoituksena toteutettiin varhaiskasvatuksessa työskentelevälle opettajalle teemahaastattelu, jossa kerättiin
tietoa tunnetaito-oppaan tarpeesta ja sisältövalinnoista. Tunnetaito-oppaan sisällöllisinä valintoina käytettiin
toiminnallisia ja luovia menetelmiä, kuten narratiivisuutta, musiikkia, draamaa, liikuntaa ja kuvallista ilmaisua. Tunnetaito-oppaan harjoituksia testattiin käytännössä ja arviointia pyydettiin varhaiskasvatuksen asiantuntijaryhmältä. Saadun arvioinnin avulla tehtiin korjauksia, jotta valmis tuote olisi selkeä ja mahdollisimman
helppokäyttöinen. Valmis tunnetaito-opas sisälsi tietoa tunteista ja tunnetaidoista sekä monipuolisia harjoituksia, joiden avulla mahdollistettiin harjoitella tunnistamaan, sanoittamaan ja ilmaisemaan tunteita. Tunnetaito-opas luotiin sähköiseen muotoon, joten sitä voi tarpeen mukaan laajentaa.
Tunnetaito-opas otetaan käyttöön Pyhäjärven kaupungin kaikissa varhaiskasvatusyksiköissä. Se arvioitiin
hyvin hyödylliseksi, helppokäyttöiseksi ja lapsilähtöiseksi. Varhaiskasvattajien mielestä kehitetty tunnetaito-opas helpottaa varhaiskasvatustoiminnan suunnittelua ja toteuttamista. Lapset kokivat oppaan sisältämät
harjoitukset mielenkiintoisina. Jatkokehitysideana voisi olla oppaan painatus paperiseen versioon, jolloin varhaiskasvattajien käytössä olisi helppokäyttöinen ja kestävä vihkonen. Tunnetaito-opasta voisi jakaa myös
varhaiskasvatuksessa lasten huoltajille käytettäväksi yhdessä lasten kanssa.
vaikuttaa myönteisesti hyvinvointiin, tuleviin ihmissuhteisiin sekä yhteiskunnassa toimimiseen. Tunnekasvatus liittyy useampaan varhaiskasvatussuunnitelman laaja-alaiseen osaamisalueeseen.
Kehittämistyö toteutettiin PDCA- kehittämismallin mukaisesti. PDCA-mallin vaiheet ovat suunnittelu, tekeminen, tarkastaminen ja vakiinnuttaminen. Teoreettiseksi viitekehykseksi valittiin tunnekasvatukseen liittyviä
taustateorioita, kuten Ekmanin tunneteoria, Golemanin tunneälyteoria sekä Bowlbyn kiintymyssuhdeteoria.
Lisäksi käytettiin laajasti suomalaista ja kansainvälistä kirjallisuutta ja tutkimustietoa. Kehittämistyön alkukartoituksena toteutettiin varhaiskasvatuksessa työskentelevälle opettajalle teemahaastattelu, jossa kerättiin
tietoa tunnetaito-oppaan tarpeesta ja sisältövalinnoista. Tunnetaito-oppaan sisällöllisinä valintoina käytettiin
toiminnallisia ja luovia menetelmiä, kuten narratiivisuutta, musiikkia, draamaa, liikuntaa ja kuvallista ilmaisua. Tunnetaito-oppaan harjoituksia testattiin käytännössä ja arviointia pyydettiin varhaiskasvatuksen asiantuntijaryhmältä. Saadun arvioinnin avulla tehtiin korjauksia, jotta valmis tuote olisi selkeä ja mahdollisimman
helppokäyttöinen. Valmis tunnetaito-opas sisälsi tietoa tunteista ja tunnetaidoista sekä monipuolisia harjoituksia, joiden avulla mahdollistettiin harjoitella tunnistamaan, sanoittamaan ja ilmaisemaan tunteita. Tunnetaito-opas luotiin sähköiseen muotoon, joten sitä voi tarpeen mukaan laajentaa.
Tunnetaito-opas otetaan käyttöön Pyhäjärven kaupungin kaikissa varhaiskasvatusyksiköissä. Se arvioitiin
hyvin hyödylliseksi, helppokäyttöiseksi ja lapsilähtöiseksi. Varhaiskasvattajien mielestä kehitetty tunnetaito-opas helpottaa varhaiskasvatustoiminnan suunnittelua ja toteuttamista. Lapset kokivat oppaan sisältämät
harjoitukset mielenkiintoisina. Jatkokehitysideana voisi olla oppaan painatus paperiseen versioon, jolloin varhaiskasvattajien käytössä olisi helppokäyttöinen ja kestävä vihkonen. Tunnetaito-opasta voisi jakaa myös
varhaiskasvatuksessa lasten huoltajille käytettäväksi yhdessä lasten kanssa.