Etätyön ja etäjohtamisen kokemuksia tilitoimistossa
Söderling, Sanna (2023)
Söderling, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112407
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa yritys X:n henkilöstön kokemuksia etätyöstä ja etäjohtamisesta tällä hetkellä sekä tuottaa kehitysehdotuksia toimeksiantoyrityksen toiminnan kehittämiseksi. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Suomessa toimivalle tilitoimistolle.
Opinnäytetyön tietoperusta koottiin kahdesta pääluvusta: etätyöstä ja itsensä johtamisesta sekä etäjohtamisesta. Etätyön luvussa esiteltiin etätyön määritelmä sekä etätyöhön liittyvät hyödyt ja haasteet. Itsensä johtamisen kappaleessa määriteltiin kyseinen aihe sekä sen tärkeys etätyössä. Lopuksi etäjohtamisen luvussa esiteltiin etäjohtamista sekä hyvän etäjohtamisen ominaisuuksia.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen muodossa, joka lähetettiin yritys X:n kohderyhmälle sisäisesti sähköpostilla, joka sisälsi linkin kyselyyn. Kohderyhmänä oli Helsingin toimipisteen palkanlaskennan kaksi tiimiä, joiden henkilöstömäärä oli noin 80 työntekijää. Kyselyn avulla haluttiin kartoittaa etätyön ja etäjohtamisen nykytilaa sekä työntekijöiden kokemuksia.
Opinnäytetyön kyselyn tuloksista kävi ilmi, että työntekijät tekevät suurimmaksi osaksi etätyötä ja se koetaan tärkeänä ja hyvinvointia edistävänä työntekomuotona. Etäjohtaminen koettiin olevan myös hyvällä tasolla. Muutamia kehitystä vaativia asioita nousi kuitenkin esiin. Kyselyn vastausten perusteella itsensä johtamisen taidoissa ja vuorovaikutuksessa löytyi kehittämiskohtia.
Opinnäytetyön tietoperusta koottiin kahdesta pääluvusta: etätyöstä ja itsensä johtamisesta sekä etäjohtamisesta. Etätyön luvussa esiteltiin etätyön määritelmä sekä etätyöhön liittyvät hyödyt ja haasteet. Itsensä johtamisen kappaleessa määriteltiin kyseinen aihe sekä sen tärkeys etätyössä. Lopuksi etäjohtamisen luvussa esiteltiin etäjohtamista sekä hyvän etäjohtamisen ominaisuuksia.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen muodossa, joka lähetettiin yritys X:n kohderyhmälle sisäisesti sähköpostilla, joka sisälsi linkin kyselyyn. Kohderyhmänä oli Helsingin toimipisteen palkanlaskennan kaksi tiimiä, joiden henkilöstömäärä oli noin 80 työntekijää. Kyselyn avulla haluttiin kartoittaa etätyön ja etäjohtamisen nykytilaa sekä työntekijöiden kokemuksia.
Opinnäytetyön kyselyn tuloksista kävi ilmi, että työntekijät tekevät suurimmaksi osaksi etätyötä ja se koetaan tärkeänä ja hyvinvointia edistävänä työntekomuotona. Etäjohtaminen koettiin olevan myös hyvällä tasolla. Muutamia kehitystä vaativia asioita nousi kuitenkin esiin. Kyselyn vastausten perusteella itsensä johtamisen taidoissa ja vuorovaikutuksessa löytyi kehittämiskohtia.