Vaikuttajamarkkinoinnin merkitys kuluttajien vaatteiden hankinnassa
Manninen, Linda (2023)
Manninen, Linda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052012296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052012296
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millainen merkitys vaikuttajilla on kuluttajien vaatteiden hankinnan prosessiin. Opinnäytetyössä kerättiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla kuluttajien omia näkemyksiä ja mielipiteitä vaikuttajamarkkinoinnista.
Opinnäytetyön viitekehyksessä oli kolme pääteemaa. Ensimmäiseksi käsiteltiin vaikuttajamarkkinointia yleisesti ja toiseksi sitä, millaista vaikuttajamarkkinointi on sosiaalisessa mediassa tänä päivänä. Viimeinen luku käsitteli kuluttajan ostoprosessia ja siihen liittyviä tekijöitä.
Selvitysosuudessa käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Haastattelut järjestettiin teemahaastatteluina ja haastateltavina oli neljä 24–26-vuotiasta naishenkilöä. Jokainen haastattelu järjestettiin Microsoft Teams -haastatteluna ja ne analysoitiin videotallenteiden perusteella.
Tuloksissa saatiin selville se, että vaikuttajien tekemät yhteistyömainokset vaikuttavat osaan kuluttajista. Näihin päätöksiin vaikuttavat kuluttajien mielikuvat ja heidän omat ostotottumuksensa.
Opinnäytetyön viitekehyksessä oli kolme pääteemaa. Ensimmäiseksi käsiteltiin vaikuttajamarkkinointia yleisesti ja toiseksi sitä, millaista vaikuttajamarkkinointi on sosiaalisessa mediassa tänä päivänä. Viimeinen luku käsitteli kuluttajan ostoprosessia ja siihen liittyviä tekijöitä.
Selvitysosuudessa käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Haastattelut järjestettiin teemahaastatteluina ja haastateltavina oli neljä 24–26-vuotiasta naishenkilöä. Jokainen haastattelu järjestettiin Microsoft Teams -haastatteluna ja ne analysoitiin videotallenteiden perusteella.
Tuloksissa saatiin selville se, että vaikuttajien tekemät yhteistyömainokset vaikuttavat osaan kuluttajista. Näihin päätöksiin vaikuttavat kuluttajien mielikuvat ja heidän omat ostotottumuksensa.