Luovan työpajatoiminnan konseptointi palvelumuotoilun keinoin: case studio eeewa
Nisu, Tanja (2023)
Nisu, Tanja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212492
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on luovan työpajatoiminnan konseptointi palvelumuotoilun keinoin. Lähtökohtana oli tekijän oman yritystoiminnan kehittäminen ja laajentaminen palveluita tarjoavaksi työpajatoiminnaksi. Yrityksen päätoimiala on taiteellinen luominen. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaiselle toiminnalle Suonenjoen alueella on kysyntää ja miten voin muotoilla oman toiminnan vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Työn tarkoituksena oli myös laajentaa tekijän omaa ymmärrystä palvelumuotoilun tarjoamien menetelmien käytön merkityksestä osana uuden palvelun suunnitteluprosessia.
Opinnäytetyössä on perehdytty tutkimusaineistoon käsillä tekemisen ja taiteen hyvinvointivaikutuksista elämän merkityksellisyyden kokemiseen, palvelumuotoiluun ja sen työkaluihin. Muotoiluajattelun ja palvelumuotoilun pääperiaatteen mukaan asiakas on ollut koko ajan palvelun kehittämisen tärkein tekijä, unohtamatta kuitenkaan liiketoiminnan edellytyksiä. Taustatietona työn aikana hankitun tiedon lisäksi toimi tekijän oma aiempi työkokemus sekä harrastuksen kautta hankittu osaaminen keramiikan parissa. Työn aikana alueen asukkaita ja mahdollisia tulevia asiakkaita osallistettiin toimintaan kyselyiden, haastatteluiden ja testityöpajojen avulla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi valmis palvelukonsepti, asiakkaan palvelupolku ja käyttäjätarina, jotka mahdollistavat yrityksen työpajatoiminnan aloittamisen. Opinnäytetyö laajensi myös työn tekijän ymmärrystä hyvinvoinnin ja käsillä tekemisen yhteydestä sekä muotoilun menetelmien hyödyntämisestä osana yrityksen toiminnan suunnittelua.
Opinnäytetyössä on perehdytty tutkimusaineistoon käsillä tekemisen ja taiteen hyvinvointivaikutuksista elämän merkityksellisyyden kokemiseen, palvelumuotoiluun ja sen työkaluihin. Muotoiluajattelun ja palvelumuotoilun pääperiaatteen mukaan asiakas on ollut koko ajan palvelun kehittämisen tärkein tekijä, unohtamatta kuitenkaan liiketoiminnan edellytyksiä. Taustatietona työn aikana hankitun tiedon lisäksi toimi tekijän oma aiempi työkokemus sekä harrastuksen kautta hankittu osaaminen keramiikan parissa. Työn aikana alueen asukkaita ja mahdollisia tulevia asiakkaita osallistettiin toimintaan kyselyiden, haastatteluiden ja testityöpajojen avulla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi valmis palvelukonsepti, asiakkaan palvelupolku ja käyttäjätarina, jotka mahdollistavat yrityksen työpajatoiminnan aloittamisen. Opinnäytetyö laajensi myös työn tekijän ymmärrystä hyvinvoinnin ja käsillä tekemisen yhteydestä sekä muotoilun menetelmien hyödyntämisestä osana yrityksen toiminnan suunnittelua.