Instagram osana digitaalista markkinointiviestintää: opas opiskelijayhdistyksen digitaaliseen markkinointiviestintään
Juuti, Mari (2023)
Juuti, Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052012288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052012288
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ratkaisu opiskelijayhdistyksen viestintähenkilöiden vaihtuvuudesta johtuvan digitaalisen markkinointiviestinnän laadun ja yhtenäisyyden vaihteluun. Tavoitteena oli luoda digitaalisen markkinointiviestinnän opas, jonka avulla viestinnälle pystyttäisiin luomaan selkeä ja yhtenäinen pohja.
Opiskelijayhdistyksen digitaalinen markkinointiviestintä tukee yhdistyksen tavoitteita ja se toimii viestintäkeinona yhdistyksen ja sen sidosryhmien välillä. Istuva hallitus yhdistyksessä vaihtuu vuosittain, jolloin myös digitaalisesta markkinointiviestinnästä vastuussa oleva henkilö vaihtuu. Tämä aiheuttaa vuosittain laadullista vaihtelua opiskelijayhdistyksen digitaalisessa markkinointiviestinnässä.
Opinnäytetyö rakentui teoreettisesta viitekehyksestä sekä sen pohjalta tehdystä oppaasta. Viitekehys sisälsi katsauksen Instagramiin ja sen ominaisuuksiin viestinnän kanavana, pohjan viestinnän suunnitelman luomiseen, katsauksen viestinnän äänensävyn määrittämiseen sekä graafisen ohjeiston sisältöön.
Opinnäytetyön pohjalta luodusta oppaasta tuli selkeä kokonaisuus, jota apuna käyttäen Trombi ry:n viestintävastaavat pystyvät suunnittelemaan ja tuottamaan yhtenäistä ja laadukasta Instagram-viestintää opiskelijayhdistykselle. Oppaasta tuli sisällöllisen selkeyden lisäksi visuaalisesti yhtenäinen ja Trombi ry:n viestintää sekä brändi-ilmettä tukeva kokonaisuus.
Opas toimii yhdistyksen tukena myös pitkällä aikavälillä, sillä oppaasta tehtiin tulostettava. Tulostettavuus tarjosi mahdollisuuden oppaan käyttäjille käyttää opasta uudestaan ja kehittää oppaan avulla tehtäviä suunnitelmia sekä sisältöjä myös tulevaisuudessa.
Opiskelijayhdistyksen digitaalinen markkinointiviestintä tukee yhdistyksen tavoitteita ja se toimii viestintäkeinona yhdistyksen ja sen sidosryhmien välillä. Istuva hallitus yhdistyksessä vaihtuu vuosittain, jolloin myös digitaalisesta markkinointiviestinnästä vastuussa oleva henkilö vaihtuu. Tämä aiheuttaa vuosittain laadullista vaihtelua opiskelijayhdistyksen digitaalisessa markkinointiviestinnässä.
Opinnäytetyö rakentui teoreettisesta viitekehyksestä sekä sen pohjalta tehdystä oppaasta. Viitekehys sisälsi katsauksen Instagramiin ja sen ominaisuuksiin viestinnän kanavana, pohjan viestinnän suunnitelman luomiseen, katsauksen viestinnän äänensävyn määrittämiseen sekä graafisen ohjeiston sisältöön.
Opinnäytetyön pohjalta luodusta oppaasta tuli selkeä kokonaisuus, jota apuna käyttäen Trombi ry:n viestintävastaavat pystyvät suunnittelemaan ja tuottamaan yhtenäistä ja laadukasta Instagram-viestintää opiskelijayhdistykselle. Oppaasta tuli sisällöllisen selkeyden lisäksi visuaalisesti yhtenäinen ja Trombi ry:n viestintää sekä brändi-ilmettä tukeva kokonaisuus.
Opas toimii yhdistyksen tukena myös pitkällä aikavälillä, sillä oppaasta tehtiin tulostettava. Tulostettavuus tarjosi mahdollisuuden oppaan käyttäjille käyttää opasta uudestaan ja kehittää oppaan avulla tehtäviä suunnitelmia sekä sisältöjä myös tulevaisuudessa.