Hankintaprosessien ja hankintojen laadun parantaminen – Espoon kaupunki / Tilapalvelut-liikelaitos, sähkötekniikkayksikkö
Auvinen, Annina (2023)
Auvinen, Annina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112332
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Espoon kaupungin Tilapalvelut-liikelaitoksen suunnittelupalveluiden sähkötekniikkayksikön hankintoihin liittyvää toimintaa ja laatua. Opinnäytetyössä selvitettiin, millä tavoin konsulttihankintoihin voidaan lisätä laatua ja hankintaosaamisen laatua saadaan parannettua ja siten löytää kehittämisehdotuksia hankintatoimen sujuvuuden parantamiseksi.
Kehittämistyön osana toteutetulla kyselyllä selvitettiin toiminnan alkutilannetta Tilapalvelujen henkilöstön sekä konsulttien näkökulmasta. Kyselyllä kerättiin tietoa siitä, millaisia mielipiteitä vastaajilla on hankintojen toteuttamiseen liittyen. Kysely toteutettiin käyttäen strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Avoimia kysymyksiä käyttämällä saatiin selvitettyä vastaajien kokemuksia ja näkemyksiä laajasti, ja näistä vastauksista on yksikölle hyötyä myös toiminnan jatkokehittämisessä. Kyselyn pohjalta saatiin tietoa kilpailutuksista, hankintojen tekemisestä, tarjouspyynnössä huomioitavista asioista hankkeen läpivientiin liittyen ja yleistä tietoa suunnitteluprojekteihin liittyen.
Toimintatutkimuksena toteutettuun opinnäytetyöhön liittyen yksikössä käsiteltiin yhdessä aikaisempaa laajemmin hankintoihin liittyviä asioita. Tehtyyn kyselyyn ja keskusteluihin pohjautuen on työstetty kuvioita, joilla voimme visualisoida yksikön toimintaa ja tarpeita jatkossakin. Kuvioissa esitetään, mitä laatu tarkoittaa sähköyksikössä, sähkösuunnitelmien paremman laadun tekijät ja suuren suunnittelukilpailutuksen hankintaprosessi, lisäksi tehtiin kalanruotokaavio konsulttihankinnan määrittelyn haasteista. Tutkimuksen aikana toteutetuissa työpajoissa muokattiin yksikön hankinta-asiakirjoja kyselyssä saatujen kommenttien pohjalta.
Kehittämistyön lopullisten tulosten selvittämistä hankaloittaa hankintojen ja niiden vaikutusten syklin pitkä pituus. Opinnäytetyölle suunniteltu aika ei riitä tällaisen hitaan prosessin läpivientiin.
Kehittämistyön osana toteutetulla kyselyllä selvitettiin toiminnan alkutilannetta Tilapalvelujen henkilöstön sekä konsulttien näkökulmasta. Kyselyllä kerättiin tietoa siitä, millaisia mielipiteitä vastaajilla on hankintojen toteuttamiseen liittyen. Kysely toteutettiin käyttäen strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Avoimia kysymyksiä käyttämällä saatiin selvitettyä vastaajien kokemuksia ja näkemyksiä laajasti, ja näistä vastauksista on yksikölle hyötyä myös toiminnan jatkokehittämisessä. Kyselyn pohjalta saatiin tietoa kilpailutuksista, hankintojen tekemisestä, tarjouspyynnössä huomioitavista asioista hankkeen läpivientiin liittyen ja yleistä tietoa suunnitteluprojekteihin liittyen.
Toimintatutkimuksena toteutettuun opinnäytetyöhön liittyen yksikössä käsiteltiin yhdessä aikaisempaa laajemmin hankintoihin liittyviä asioita. Tehtyyn kyselyyn ja keskusteluihin pohjautuen on työstetty kuvioita, joilla voimme visualisoida yksikön toimintaa ja tarpeita jatkossakin. Kuvioissa esitetään, mitä laatu tarkoittaa sähköyksikössä, sähkösuunnitelmien paremman laadun tekijät ja suuren suunnittelukilpailutuksen hankintaprosessi, lisäksi tehtiin kalanruotokaavio konsulttihankinnan määrittelyn haasteista. Tutkimuksen aikana toteutetuissa työpajoissa muokattiin yksikön hankinta-asiakirjoja kyselyssä saatujen kommenttien pohjalta.
Kehittämistyön lopullisten tulosten selvittämistä hankaloittaa hankintojen ja niiden vaikutusten syklin pitkä pituus. Opinnäytetyölle suunniteltu aika ei riitä tällaisen hitaan prosessin läpivientiin.