Asiakkaan tunteminen pankki- ja vakuutusalalla: rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen
Huhtamo, Essi; Vanaveski, Janet (2023)
Huhtamo, Essi
Vanaveski, Janet
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112382
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miksi asiakas pitää tuntea pankki- ja vakuutusalalla ja miksi se on tärkeää rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen kannalta. Tarkoituksena oli myös selventää, miksi pankissa ja vakuutusyhtiössä kysytään asiakkaan tuntemiseen liittyviä kysymyksiä.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyö toteutettiin dokumenttianalyysimenetelmän ja haastattelujen avulla. Teoriaosuuden tukena käytettiin tapaustutkimusta, jossa perehdyttiin kahteen oikeustapaukseen ja yhteen asiakkaan tuntemista koskevaan laiminlyöntiin. Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin ajankohtaista lainsäädäntöä, ammattikirjallisuutta, lehtiartikkeleita, vuosikertomuksia, raportteja, viranomaisten ohjeistuksia ja www-sivuja.
Tutkimuksessa selvitettiin, miksi asiakkaan tunteminen ja tunnistaminen on tärkeää. Lisäksi selvitettiin, miten rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä valvotaan ja mitä riskien hallinta on.
Opinnäytetyön tuloksena oli kattava tietopaketti asiakkaan tuntemisesta pankki- ja vakuutusalalla. Opinnäytetyö vastasi kysymykseen, miksi asiakas on tunnettava ja tunnistettava. Johtopäätöksenä todettiin, että finanssiala on tiukasti säänneltyä ja valvottua.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyö toteutettiin dokumenttianalyysimenetelmän ja haastattelujen avulla. Teoriaosuuden tukena käytettiin tapaustutkimusta, jossa perehdyttiin kahteen oikeustapaukseen ja yhteen asiakkaan tuntemista koskevaan laiminlyöntiin. Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin ajankohtaista lainsäädäntöä, ammattikirjallisuutta, lehtiartikkeleita, vuosikertomuksia, raportteja, viranomaisten ohjeistuksia ja www-sivuja.
Tutkimuksessa selvitettiin, miksi asiakkaan tunteminen ja tunnistaminen on tärkeää. Lisäksi selvitettiin, miten rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä valvotaan ja mitä riskien hallinta on.
Opinnäytetyön tuloksena oli kattava tietopaketti asiakkaan tuntemisesta pankki- ja vakuutusalalla. Opinnäytetyö vastasi kysymykseen, miksi asiakas on tunnettava ja tunnistettava. Johtopäätöksenä todettiin, että finanssiala on tiukasti säänneltyä ja valvottua.