Toiminnanohjausjärjestelmän tukiprosessin määrittäminen monitoimittajaympäristössä
Komulainen, Noora (2023)
Komulainen, Noora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212605
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kansainväliselle metsäkoneyhtiö Ponsse Oyj:lle. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Ponsselle valmis tukimalli Dynamics 365 -järjestelmälle ja yleinen viitekehys tukitoimintojen järjestäytymiseen monitoimittajaympäristössä. Tavoitteena oli luoda helposti sovellettavissa oleva viitekehys, jota voitaisiin hyödyntää myös tulevaisuudessa monitoimittajaympäristöihin sijoittuvissa projekteissa ja käyttöönotoissa.
Työn tarkoituksena oli tuottaa yritykselle lisäarvoa yhtenäistämällä tukitoimintojen rakentumista eri järjestelmien osalta. Suurimmassa osassa järjestelmiä on aina mukana tukikumppani, mutta valmista toimintamallia tai viitekehystä tukitoimintojen järjestämiseen kumppaneiden kanssa ei vielä ollut. Tämän vuoksi jokaisen uuden järjestelmän käyttöönotossa tukitoimintojen järjestäytyminen kulutti tarpeettomasti aikaa ja resursseja, sekä aiheutti usein myös projektien viivästymistä. Työn tuotoksena valmistunut viitekehys tarjosi myös yhtenäisen ja virtaviivaisen tavan toteuttaa tukitoimintoja uusille järjestelmille sekä mahdollisti jo olemassa olevien järjestelmien tukitoimintoja uudelleen järjestelemisen vastaamaan uutta, yhteisesti hyväksyttyä mallia.
Työ sidottiin osaksi ERP-järjestelmän vaihtoprojektia, jossa todettiin tarve yhtenäisille tukiprosesseille globaalisti. ERP-järjestelmä on yrityksen kriittisin järjestelmä ja se ohjaa yrityksen kaikkea toimintaa. Järjestelmän kriittisyyden vuoksi oli ehdottoman tärkeää, että järjestelmätuki oli sovitulla tasolla ja tukiprosessit olivat selkeitä ja ketteriä. Työn aikana ERP-järjestelmä vaihdettiin Ruotsin ja Norjan tytäryhtiöissä ja valmistelevaa työtä aloitettiin Brasilian tytäryhtiöön.
Työn tuloksena valmistui globaali viitekehys tukitarpeen määrittämiseen liittyvistä osatekijöistä, sekä valmis toimintamalli tukitoimintojen rakentumisesta monitoimittajaympäristöissä. Lisäksi työ antoi soveltuvan viitekehyksen ERP-järjestelmän tukitoimintojen järjestäytymiseen, jota voitiin hyödyntää projektin laajentuessa kos-kemaan uusia tytäryhtiöitä. Uusi tuen järjestäytymisen viitekehys on jatkuvassa käytössä ja sitä sovelletaan tukitoimintojen järjestäytymisessä kaikissa uusissa IT-projekteissa. Dynamics 365-järjestelmälle valmistunut tukimalli hyväksyttiin käyttöön ja sitä tullaan jatkossa käyttämään apuna uusien projektien tukitoimintojen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Työn tarkoituksena oli tuottaa yritykselle lisäarvoa yhtenäistämällä tukitoimintojen rakentumista eri järjestelmien osalta. Suurimmassa osassa järjestelmiä on aina mukana tukikumppani, mutta valmista toimintamallia tai viitekehystä tukitoimintojen järjestämiseen kumppaneiden kanssa ei vielä ollut. Tämän vuoksi jokaisen uuden järjestelmän käyttöönotossa tukitoimintojen järjestäytyminen kulutti tarpeettomasti aikaa ja resursseja, sekä aiheutti usein myös projektien viivästymistä. Työn tuotoksena valmistunut viitekehys tarjosi myös yhtenäisen ja virtaviivaisen tavan toteuttaa tukitoimintoja uusille järjestelmille sekä mahdollisti jo olemassa olevien järjestelmien tukitoimintoja uudelleen järjestelemisen vastaamaan uutta, yhteisesti hyväksyttyä mallia.
Työ sidottiin osaksi ERP-järjestelmän vaihtoprojektia, jossa todettiin tarve yhtenäisille tukiprosesseille globaalisti. ERP-järjestelmä on yrityksen kriittisin järjestelmä ja se ohjaa yrityksen kaikkea toimintaa. Järjestelmän kriittisyyden vuoksi oli ehdottoman tärkeää, että järjestelmätuki oli sovitulla tasolla ja tukiprosessit olivat selkeitä ja ketteriä. Työn aikana ERP-järjestelmä vaihdettiin Ruotsin ja Norjan tytäryhtiöissä ja valmistelevaa työtä aloitettiin Brasilian tytäryhtiöön.
Työn tuloksena valmistui globaali viitekehys tukitarpeen määrittämiseen liittyvistä osatekijöistä, sekä valmis toimintamalli tukitoimintojen rakentumisesta monitoimittajaympäristöissä. Lisäksi työ antoi soveltuvan viitekehyksen ERP-järjestelmän tukitoimintojen järjestäytymiseen, jota voitiin hyödyntää projektin laajentuessa kos-kemaan uusia tytäryhtiöitä. Uusi tuen järjestäytymisen viitekehys on jatkuvassa käytössä ja sitä sovelletaan tukitoimintojen järjestäytymisessä kaikissa uusissa IT-projekteissa. Dynamics 365-järjestelmälle valmistunut tukimalli hyväksyttiin käyttöön ja sitä tullaan jatkossa käyttämään apuna uusien projektien tukitoimintojen suunnittelussa ja toteutuksessa.