Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Myyjien työhyvinvointi itsepalvelukassoilla: yrityksessä X

Percuku-Isufi, Lorita (2023)

 
Avaa tiedosto
Percuku-Isufi_Lorita.pdf (1.080Mt)
Lataukset: 


Percuku-Isufi, Lorita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112454
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayrityksessä itsepalvelukassatyötä tekevien myyjien kokemuksia sekä heidän kuormittavuuden nykyistä tilaa itsepalvelukassatyössä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, mitä etuja ja haasteita myyjät ovat kokeneet itsepalvelukassatyössään.

Opinnäytetyön tietoperusta koostui työhyvinvoinnista, työn kuormittavuudesta ja työn imusta. Tietoperustassa käsiteltiin työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, työn henkistä ja fyysistä kuormittavuutta sekä työn imuun vaikuttavia tekijöitä. Muita käsiteltäviä teemoja tietoperustassa olivat työuupumus, työn vaatimukset sekä sen hallinta ja työhyvinvoinnin näkökulmat.

Opinnäytetyön selvityksen kohderyhmänä olivat sekä toimeksiantajayrityksessä työskentelevät vakituiset että vuokratyöntekijöinä itsepalvelukassatyötä tekevät myyjät. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin kaikille perusjoukkoon kuuluville henkilöille, joita oli yhteensä kolmekymmentäyksi. Kyselyyn vastaaminen tehtiin anonyyminä ja vastausprosentiksi saatiin kuusikymmentäviisi.

Tulokset osoittivat, että myyjät kokevat itsepalvelukassatyön olevan sekä henkisesti että fyysisesti hyvin kuormittavaa. Kuormittavina tekijöinä pidettiin erityisesti pitkään paikallaan seisomista, asiakkaiden huonoa käytöstä, yhtäaikaisesti monen työtehtävän ylläpitämistä sekä kassojen teknisiä vikoja. Kuitenkin myyjät toivat esille myös itsepalvelukassatyön etuja, jotka olivat esimerkiksi monipuolinen ja itsenäinen työ sekä liikkuvampi työmuoto. He kokivat myös, että itsepalvelukassatyö on ollut hyvää vaihtelua perinteiseen istumista vaativaan kassatyöhön. Tuloksissa ilmeni eroja vakituisten ja vuokratyöntekijöiden välillä. Vakituiset työntekijät kokivat saavansa enemmän tukea itsepalvelukassatyössä kuin vuokratyöntekijät.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste