Saattohoidon koulutustarve HUS Lasten ja nuorten yksiköissä
Tikkanen, Annika (2023)
Tikkanen, Annika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212635
Tiivistelmä
Suomessa kuoli tilastokeskuksen mukaan vuonna 2020 145 lasta. 1–14-vuotiaat menehtyvät useimmiten erilaisiin sairauksiin. (Pajunen 2022; tilastokeskus: 2021.) Osa näistä lapsista tarvitsee kuollessaan saattohoitoa. Lasten saattohoidon tärkein tehtävä ja tavoite on järjestää lapselle mahdollisimman hyvä elämän loppuvaihe. Tämä voidaan saavuttaa vain hyvällä ja ammattitaitoisella hoidolla sekä täydellisellä luottamuksen ilmapiirillä.
Jotta riittävä luottamus hoitohenkilöstön ja perheen välillä voidaan saavuttaa ja annettu saattohoito on laadukasta, tulee perheen kanssa työskentelevän moniammatillisen ryhmän jäsenten olla ammattitaitoisia.
Hoitohenkilökunnalla tulee olla riittävä koulutus, jotta saattohoito voidaan toteuttaa niin, että se täyttää vaaditut standardit, osaamis- ja laatukriteerit. Lisäksi eri ammattiryhmien tulee työskennellä hyvin yhteen. Hoitajien rooli saattohoitotyössä on ammattiryhmistä suurin, kenties vaativin ja näkyvin Hoitaja työskentelee potilaan ja perheen parissa kaikkina vuorokauden aikoina ja toteuttaa saattohoitoa yhdessä potilaan ja perheen kanssa. Vaativan erityisalan osaaminen tulisi varmistaa riittävällä koulutuksella sekä peruskoulutuksessa, että työympäristössä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa millaisia koulutustarpeita HUS lasten ja nuorten tulosyksiköissä toimivilla hoitajilla on. Kokevat tarvitsevansa koskien lasten saattohoitoa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa lasten saattohoidon osaamistarpeen määrästä ja tarpeista, HUS Lasten ja nuorten yksiköissä työskentelevien hoitajien täydennyskoulutuksen ja osaamisen vahvistamisen tueksi, jotta osaamis- ja laatukriteerit sekä standardit täyttyvät ja lasten saattohoito olisi yhä laadukkaampaa.
Opinnäytetyöhön liittyvä kysely kohdennettiin HUS Lasten ja nuorten yksiköihin, joissa saattohoitotyötä tehdään. Aineisto kerättiin Metropolian ohjelmiston avulla luodulla puolistrukturoidulla elektronisella kyselykaavakkeella. Kysely osoitettiin HUS Lasten ja nuorten yksikössä työskenteleville hoitajille. (n=61). Tulokset käsiteltiin määrällisin ottein. Laadullinen aineisto tuodaan esille esimerkin omaisesti määrällisiä tuloksia syventäen.
Kyselyn perusteella selvisi, että koulutusta toivottiin erityisesti vuorovaikutuksen, kommunikaation ja puheeksi ottamisen osa-alueilta. Koulutusta toivottiin sekä työskentelyssä potilaan, että omaisen parissa. Monikulttuurisen taustan omaavien potilaiden kasvun myötä, nähtiin tärkeänä ja lisäkouluttautumisen arvoisena saada koulutusta kuolemakäsityksistä eri kulttuureissa ja näihin liittyvistä huomioitavista asioista potilas- ja hoitotyössä. Opinnäytetyö tuo esiin lasten saattohoidon erityisyyden, sekä selkeän tarpeen lisäkoulutukselle.
Jotta riittävä luottamus hoitohenkilöstön ja perheen välillä voidaan saavuttaa ja annettu saattohoito on laadukasta, tulee perheen kanssa työskentelevän moniammatillisen ryhmän jäsenten olla ammattitaitoisia.
Hoitohenkilökunnalla tulee olla riittävä koulutus, jotta saattohoito voidaan toteuttaa niin, että se täyttää vaaditut standardit, osaamis- ja laatukriteerit. Lisäksi eri ammattiryhmien tulee työskennellä hyvin yhteen. Hoitajien rooli saattohoitotyössä on ammattiryhmistä suurin, kenties vaativin ja näkyvin Hoitaja työskentelee potilaan ja perheen parissa kaikkina vuorokauden aikoina ja toteuttaa saattohoitoa yhdessä potilaan ja perheen kanssa. Vaativan erityisalan osaaminen tulisi varmistaa riittävällä koulutuksella sekä peruskoulutuksessa, että työympäristössä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa millaisia koulutustarpeita HUS lasten ja nuorten tulosyksiköissä toimivilla hoitajilla on. Kokevat tarvitsevansa koskien lasten saattohoitoa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa lasten saattohoidon osaamistarpeen määrästä ja tarpeista, HUS Lasten ja nuorten yksiköissä työskentelevien hoitajien täydennyskoulutuksen ja osaamisen vahvistamisen tueksi, jotta osaamis- ja laatukriteerit sekä standardit täyttyvät ja lasten saattohoito olisi yhä laadukkaampaa.
Opinnäytetyöhön liittyvä kysely kohdennettiin HUS Lasten ja nuorten yksiköihin, joissa saattohoitotyötä tehdään. Aineisto kerättiin Metropolian ohjelmiston avulla luodulla puolistrukturoidulla elektronisella kyselykaavakkeella. Kysely osoitettiin HUS Lasten ja nuorten yksikössä työskenteleville hoitajille. (n=61). Tulokset käsiteltiin määrällisin ottein. Laadullinen aineisto tuodaan esille esimerkin omaisesti määrällisiä tuloksia syventäen.
Kyselyn perusteella selvisi, että koulutusta toivottiin erityisesti vuorovaikutuksen, kommunikaation ja puheeksi ottamisen osa-alueilta. Koulutusta toivottiin sekä työskentelyssä potilaan, että omaisen parissa. Monikulttuurisen taustan omaavien potilaiden kasvun myötä, nähtiin tärkeänä ja lisäkouluttautumisen arvoisena saada koulutusta kuolemakäsityksistä eri kulttuureissa ja näihin liittyvistä huomioitavista asioista potilas- ja hoitotyössä. Opinnäytetyö tuo esiin lasten saattohoidon erityisyyden, sekä selkeän tarpeen lisäkoulutukselle.