Yrityksen ostolaskuprosessin kehittäminen : case: Yritys X
Johtonen, Oskari (2023)
Johtonen, Oskari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212642
Tiivistelmä
Alati digitalisoituvat taloushallinon prosessit vaativat myös ostolaskuprosessin jatkuvaa parantamista. Ostolaskujen vastaanotto laskusanomana, digitaalinen arkistointi sekä sähköiset allekirjoitukset mahdollistavat aivan uudenlaisten prosessien kehittämisen.
Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää, oliko yrityksen X ostolaskuprosessi kehittynyt uuden prosessin luonnin jälkeen. Tämä toteutettiin vertaamalla kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten tuloksien antamia tietoja samalla teoreettista viitekehystä hyödyntäen.
Yritys X:n tavoitteena on mahdollisimman tehokas ostolaskuprosessi. Toisena tavoitteena oli jatkokehittää ostolaskuprosessia. Toisessa tavoitteessa painopiste oli kvalitatiivisissa tuloksissa, joita sovellettiin teoreettisen viitekehyksen kanssa yrityksen nykyiseen ostolaskuprosessiin.
Opinnäytetyössä vertailtiin ostolaskuprosessien läpimenoaikoja, ajallaan maksettujen laskujen osuutta sekä työkuormaa. Näiden mittarien avulla voitiin todeta, että ostolaskuprosessi on parantunut uuden järjestelmän ja prosessiuudistuksen jälkeen.
Kvalitatiivisten tulosten perusteella sekä viitekehykseen pohjaten voitiin osoittaa, että prosessia voidaan myös jatkokehittää. Keskeisiksi kehityskohteiksi muodostuivat dokumentaatio, vastuualueiden määrittely, automaation lisääminen sekä henkilöstön koulutus.
Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää, oliko yrityksen X ostolaskuprosessi kehittynyt uuden prosessin luonnin jälkeen. Tämä toteutettiin vertaamalla kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten tuloksien antamia tietoja samalla teoreettista viitekehystä hyödyntäen.
Yritys X:n tavoitteena on mahdollisimman tehokas ostolaskuprosessi. Toisena tavoitteena oli jatkokehittää ostolaskuprosessia. Toisessa tavoitteessa painopiste oli kvalitatiivisissa tuloksissa, joita sovellettiin teoreettisen viitekehyksen kanssa yrityksen nykyiseen ostolaskuprosessiin.
Opinnäytetyössä vertailtiin ostolaskuprosessien läpimenoaikoja, ajallaan maksettujen laskujen osuutta sekä työkuormaa. Näiden mittarien avulla voitiin todeta, että ostolaskuprosessi on parantunut uuden järjestelmän ja prosessiuudistuksen jälkeen.
Kvalitatiivisten tulosten perusteella sekä viitekehykseen pohjaten voitiin osoittaa, että prosessia voidaan myös jatkokehittää. Keskeisiksi kehityskohteiksi muodostuivat dokumentaatio, vastuualueiden määrittely, automaation lisääminen sekä henkilöstön koulutus.
