Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hyvinvointia yläkouluikäisille tytöille ja nuorille naisille: pelin käsikirjoituksen suunnittelu palvelumuotoilulla

Rainola, Tuula (2023)

Avaa tiedosto
Rainola_Tuula.pdf (1.232Mt)
Lataukset: 


Rainola, Tuula
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212954
Tiivistelmä
Useiden kansallisten ja kansainvälisten tutkimusten mukaan tytöt ja nuoret naiset kokevat hyvinvointinsa huonoksi. Tytöt ja nuoret naiset kohtaavat ulkonäköpaineita, sukupuoleen liittyvää syrjintää sekä sukupuoleen liittyvä häirintää ja väkivaltaa. Nuoret naiset kärsivät mielenterveyden ongelmista enemmän kuin nuoret miehet.

Vertailtaessa uusimman suomalaisen kouluterveyskyselyn 2021 tuloksia kouluterveyskyselyn 2019 tuloksiin, tyttöjen tyytyväisyys omaan elämään on laskenut ja tyttöjen tyytyväisyys omaan elämään on vähäisempää poikiin verrattuna. Lisäksi tyttöjen yksinäisyyden kokemus on lisääntynyt. Tyttöihin kohdistuva häiritsevä seksuaalinen ehdottelu tai ahdistelu on kasvanut. Tyttöjen kokema seksuaalinen häirintä ja seksuaaliväkivalta on lisääntyneet. Myös sukupuolivähemmistöön kuuluvien nuorten hyvinvointi on huonompaa ikäisiinsä nuoriin verrattuna.

Kehittämistyön toimeksiantaja on Kajaanin Tyttöjen Tupa. Kajaanin Tyttöjen Tupa toimii Setlementti Kainulan Kannatusyhdistyksen alaisena kehittämishankkeena. Kehittämistyön lähtökohtana oli toimeksiantajan tarve uudistaa ja kehittää nykyistä toimintaa. On nuoria, jotka haluaisivat osallistua, mutta heille osallistumiskynnys on vielä liian korkealla. Verkkotyömuodot mahdollistavat nuorten osallisuuden paikasta riippumatta. Verkossa pelattava peli saattaa muodostua turvalliseksi ja tärkeäksi tilaksi nuorelle.

Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli tuottaa nuorten hyvinvointipelin käsikirjoitus ja jonka kohdejoukkona on erityisesti yläkouluikäiset tytöt ja nuoret naiset. Kehittämistyön tavoitteena oli antaa pelin käsikirjoituksen avulla nuorille keinoja oman elämän hallintaan ja edistää heidän hyvinvointiaan.

Kehittämistyö toteutettiin palvelumuotoilulla. Palvelumuotoiluprosessiksi valittiin Ahosen malli, jossa palveluprosessin vaiheet ovat ymmärrys-, muotoilu-, toteutus-, kokeilu- ja arviointivaihe. Pelin viitekehys, käsikirjoituksen teema-alueet ja sisällöt ideoitiin työpajatyöskentelynä. Peliksi valittiin verkossa yksin pelattava juonellinen peli. Pelin käsikirjoituksen teema-alueiksi muotoutui normit, tyttöys, sukupuolen moninaisuus, sosiaalinen media, oman elämän supersankari ja omannäköinen elämä. Pelaaja voi pelata peliä haluamansa ajan ja peli voidaan tallentaa keskeneräisenä. Pelin aikana pelaaja voi pitää pelipäiväkirjaa, johon voi kirjata mieleen nousseita asioita. Pelin lopuksi pelaajalla on keskustelumahdollisuus ohjaajan kanssa, jos pelaajaa jäi jokin asia mietityttämään.
 
Secondary school-aged girls and young females face challenges regarding their well-being according to several national and international surveys. Girls and young women feel pressure about their appearance and are exposed to gender-based discrimination, sexual harassment and sexual violence. The number of young females who suffer from mental health problems is greater than number of young men.

When comparing the results of the latest school health survey of 2021 of Finnish adolescents to the results of the school health survey of 2019 of Finnish adolescents, one of the findings is that life satisfaction of young females has decreased and the life satisfaction of young females is lower compared to young males of the same age. Furthermore, feelings of loneliness among young females have increased. Experiences of disturbing sexual propositions, sexual harassment and sexual violence have increased among young females compared to the results of the school health survey 2019. The well-being of sexual minorities is worse compared to young people in the same age group.

The client organization of this thesis is Kajaanin Tyttöjen Tupa. Kajaanin Tyttöjen Tupa is a development project of the support association Setlementti Kainula. The starting point of this thesis was the client organization`s need to renew and develop its operations.There are young people who wish to be able to attend group activities, but the threshold to participate can be far too high. Different types of online programs enable participation despite the participant`s location. An internet-based game may become a safe and important place for a young person.

The purpose of this thesis was to develop a manuscript of a well-being game aimed at young people focusing especially on secondary school-aged girls and young females. The aim of this thesis was to promote life skills of secondary school aged girls and young females and promote their well-being.

This thesis was implemented with service design. The model of Ahonen was chosen as the service design model. In the model the process consists of five steps, which are understanding, developing, delivery, experimenting and evaluation. The context of the game manuscript and themes were brainstormed in workshops. The themes chosed for the game included norms, female gender, gender diversity, social media, superhero of one´s own life and living one´s life on one´s own terms. The game contains the following features: the player can play the game as long as she wants and the player has an opportunity to save the game and continue playing later. The player has also a possibility to write down her thoughts in the game diary. When the game comes to an end, the player has an opportunity to discuss it with a supervisor from the project.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste