Informaatiomuotoilun merkitys yritysviestinnässä
Keskitalo, Jonna (2023)
Keskitalo, Jonna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212957
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Osuuskauppa PeeÄssän mainososaston sisäistä viestintää informaatiomuotoilun keinoin. Tavoitteena on luoda käyttäjäystävällisiä ohjeita, jotka helpottavat tiedon välittämistä ja ymmärtämistä. Opinnäytetyössä tutkitaan informaatiomuotoilua ja syvennytään muutamiin sen menetelmiin, sekä pyritään luomaan selkeä ja helposti omaksuttava ohje toimipaikkojen käyttöön.
Lisäksi tekstissä käsitellään näköhavainnon ja oppimisen merkitystä informaatiomuotoilussa. Visuaalisen tiedon prosessointi on huomattavasti nopeampaa kuin tekstin. Informaatiomuotoilussa tulee ottaa huomioon näköhavainnon prosessi ja hyödyntää visuaalisia keinoja tiedon houkuttelevammaksi ja ymmärrettävämmäksi tekemiseksi.
Kokonaisuudessaan kirjallisuuskatsaus kuvaa tavoitteita informaatiomuotoilun avulla ja esittelee keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä, joita kehitystyössä tullaan käsittelemään. Lopuksi tehtävä kehitystyö on sosiaalisen median käyttöönoton ohje, jossa näitä informaatiomuotoilun peruselementtejä hyödynnettiin. Ohje yhdistää infografiikan ja tekstin muodossa vaiheet oman sosiaalisen median tilin yhdistämiseksi yritystilille, sekä suunnitelman missä kanavissa tätä ohjetta jaetaan.
Lisäksi tekstissä käsitellään näköhavainnon ja oppimisen merkitystä informaatiomuotoilussa. Visuaalisen tiedon prosessointi on huomattavasti nopeampaa kuin tekstin. Informaatiomuotoilussa tulee ottaa huomioon näköhavainnon prosessi ja hyödyntää visuaalisia keinoja tiedon houkuttelevammaksi ja ymmärrettävämmäksi tekemiseksi.
Kokonaisuudessaan kirjallisuuskatsaus kuvaa tavoitteita informaatiomuotoilun avulla ja esittelee keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä, joita kehitystyössä tullaan käsittelemään. Lopuksi tehtävä kehitystyö on sosiaalisen median käyttöönoton ohje, jossa näitä informaatiomuotoilun peruselementtejä hyödynnettiin. Ohje yhdistää infografiikan ja tekstin muodossa vaiheet oman sosiaalisen median tilin yhdistämiseksi yritystilille, sekä suunnitelman missä kanavissa tätä ohjetta jaetaan.
