Suunta kohti vastuullisempaa vaatemallistoa; case Ponsse Collection
Kouvalainen, Laura (2023)
Kouvalainen, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212841
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli määrittää Ponsse Collection -liiketoiminnalle vastuullisuustavoitteet ja -mittarit sekä tehdä Ponsse Collection -vaatemallistolle viisivuotinen vastuullisuuden kehittämissuunnitelma. Opinnäytetyön taustalla vaikuttaa toimeksiantaja Ponsse Oyj:n visio olla vastuullisen metsätalouden yhteistyökumppani. Ponssen tavoite on olla vastuullisuuden edelläkävijä omalla alallaan. Paineita vastuullisuuden kehittämiseen tulee myös entistä enemmän Ponssen sidosryhmiltä ja vastuullisuusnäkökulma korostuu asiakkaiden ostopäätöksissä enenevissä määrin. Vaateteollisuuteen liitetään runsaasti sekä sosiaalisen vastuun, että ympäristövastuun ongelmia. Ponssella on tahtotila kasvattaa Ponsse Collection -liiketoimintaa kestävästi, sosiaalisen ja ympäristövastuun näkökulmat huomioon ottaen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee yritysvastuun eri osa-alueita sekä vastuullisuutta vaateteollisuuden arvoketjussa. Tietoperustassa on hyödynnetty vastuullisuuteen liittyvää tutkimustietoa ja kirjallisuutta. Opinnäytetyössä käytettiin triangulaatiota eli monimetodista lähestymistapaa. Tutkimusmenetelmiksi valikoitui kvantitatiivinen kyselytutkimus sekä kvalitatiivinen puolistrukturoitu haastattelututkimus. Tutkimuksilla pyrittiin löytämään vastaukset tutkimuskysymyksiin: millaisia mielikuvia Ponssen asiakkailla on Ponsse Collection -vaatemalliston vastuullisuudesta, millaisia mahdollisuuksia Ponsse Collection -vaatemalliston vastuullisuuden kehittämiseen on pitkällä ja lyhyellä aikavälillä ja miten vastuullisuutta voidaan mitata? Kyselytutkimus toteutettiin Webropol -kyselytyökalulla ja sen tarkoitus oli kerätä pohjatietoa Ponssen asiakkaiden vastuullisuusmielikuvista haastattelututkimuksen tueksi. Haastattelujen tavoitteena oli tutkia vastuullisuuden kehittämisen mahdollisuuksia ja vastuullisuusmittareita. Haastateltaviksi valikoitui viisi suurinta Ponsse Collection -vaatetoimittajaa. Haastattelut toteutettiin etänä Teams -sovelluksen avulla. Haastatteluaineistoa tulkittiin teemoittelun keinoin ja aineistosta kerättiin vastuullisuuden kehittämistoimenpiteitä osaksi vastuullisuuden kehittämissuunnitelmaa.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittavat, että Ponssen vaateliiketoiminta on asiakkaiden mielikuvissa eettistä ja ympäristöystävällistä. Ponsse Collection -tuotteet koetaan laadukkaiksi, kestäviksi ja soveltuviksi käyttötarkoitukseen. Kehityskohteeksi voidaan nostaa vastuullisuusviestintä ”en osaa sanoa” -vastausten suuren osuuden vuoksi. Haastattelututkimuksen aineiston analyysin avulla onnistuttiin löytämään kehittämistoimenpiteitä, joita hyödynnettiin vastuullisuuden kehittämissuunnitelmassa sekä Ponsse Collection -liiketoiminnan vastuullisuustavoitteiden asetannassa. Konkreettisena tuotoksena syntyi viisivuotinen Ponsse Collection -vaatemalliston vastuullisuuden kehittämissuunnitelma.
Vastuullisuuden kehittämissuunnitelma on heti valmis otettavaksi käyttöön ja se toimii työkaluna vastuullisuuden kehittymisen tarkastelussa. Kehittämissuunnitelma asettaa myös vastuullisuuskriteerit Ponsse Collection -toimittajille sekä Ponsse Collection -tuotteille. Kehittämissuunnitelmaa voidaan hyödyntää myös globaalisti Ponssen tytäryhtiöiden paikallisissa vaatehankinnoissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee yritysvastuun eri osa-alueita sekä vastuullisuutta vaateteollisuuden arvoketjussa. Tietoperustassa on hyödynnetty vastuullisuuteen liittyvää tutkimustietoa ja kirjallisuutta. Opinnäytetyössä käytettiin triangulaatiota eli monimetodista lähestymistapaa. Tutkimusmenetelmiksi valikoitui kvantitatiivinen kyselytutkimus sekä kvalitatiivinen puolistrukturoitu haastattelututkimus. Tutkimuksilla pyrittiin löytämään vastaukset tutkimuskysymyksiin: millaisia mielikuvia Ponssen asiakkailla on Ponsse Collection -vaatemalliston vastuullisuudesta, millaisia mahdollisuuksia Ponsse Collection -vaatemalliston vastuullisuuden kehittämiseen on pitkällä ja lyhyellä aikavälillä ja miten vastuullisuutta voidaan mitata? Kyselytutkimus toteutettiin Webropol -kyselytyökalulla ja sen tarkoitus oli kerätä pohjatietoa Ponssen asiakkaiden vastuullisuusmielikuvista haastattelututkimuksen tueksi. Haastattelujen tavoitteena oli tutkia vastuullisuuden kehittämisen mahdollisuuksia ja vastuullisuusmittareita. Haastateltaviksi valikoitui viisi suurinta Ponsse Collection -vaatetoimittajaa. Haastattelut toteutettiin etänä Teams -sovelluksen avulla. Haastatteluaineistoa tulkittiin teemoittelun keinoin ja aineistosta kerättiin vastuullisuuden kehittämistoimenpiteitä osaksi vastuullisuuden kehittämissuunnitelmaa.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittavat, että Ponssen vaateliiketoiminta on asiakkaiden mielikuvissa eettistä ja ympäristöystävällistä. Ponsse Collection -tuotteet koetaan laadukkaiksi, kestäviksi ja soveltuviksi käyttötarkoitukseen. Kehityskohteeksi voidaan nostaa vastuullisuusviestintä ”en osaa sanoa” -vastausten suuren osuuden vuoksi. Haastattelututkimuksen aineiston analyysin avulla onnistuttiin löytämään kehittämistoimenpiteitä, joita hyödynnettiin vastuullisuuden kehittämissuunnitelmassa sekä Ponsse Collection -liiketoiminnan vastuullisuustavoitteiden asetannassa. Konkreettisena tuotoksena syntyi viisivuotinen Ponsse Collection -vaatemalliston vastuullisuuden kehittämissuunnitelma.
Vastuullisuuden kehittämissuunnitelma on heti valmis otettavaksi käyttöön ja se toimii työkaluna vastuullisuuden kehittymisen tarkastelussa. Kehittämissuunnitelma asettaa myös vastuullisuuskriteerit Ponsse Collection -toimittajille sekä Ponsse Collection -tuotteille. Kehittämissuunnitelmaa voidaan hyödyntää myös globaalisti Ponssen tytäryhtiöiden paikallisissa vaatehankinnoissa.