Esihenkilö - työelämän opo
Koivunen, Erika (2023)
Koivunen, Erika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212819
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaiset asiat työelämässä aiheuttavat Z-sukupolvelle ahdistuneisuutta. Tarkoituksena oli myös selvittää, millaisilla keinoilla Z-sukupolven työahdistusta voitaisiin ennaltaehkäistä ja vähentää. Näiden lisäksi opinnäytetyön avulla haluttiin tuoda työahdistuksen käsitettä näkyvämmäksi suomen kielessä sekä korostaa esihenkilön roolia nuorten työhyvinvoinnissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kahdeksan toimenpideehdotusta, joiden avulla esihenkilöt voivat pyrkiä vähentämään nuorten kokemaa työahdistusta työpaikoilla.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jota varten toteutettiin neljä yksilöhaastattelua kevättalvella 2023. Haastattelumenetelmänä hyödynnettiin teemahaastattelua ja haastatteluihin osallistuvat henkilöt valittiin hyödyntämällä eliittiotantaa. Tutkimusta varten haastateltiin kahta Z-sukupolven jäsentä, koulukuraattoria sekä työterveyspsykologia. Tutkimuksessa haluttiin haastatella koulukuraattoria ja työterveyspsykologia, sillä he työskentelevät ja kohtaavat ahdistuneita nuoria omassa työssään. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin eli muutettiin tekstimuotoon tutkimusaineiston analysoinnin helpottamiseksi. Litteroidun tutkimusaineiston sisältö analysoitiin hyödyntämällä aineisto- ja teorialähtöistä teemoittelua.
Tutkimustulosten perusteella merkittävimpiä nuorille työahdistusta aiheuttavia tekijöitä olivat epäonnistumisen pelko, epäselvä työnkuva sekä liiallisten vaatimusten asettaminen nuorten osaamiseen nähden. Tutkimuksessa nousi esiin myös nuorten huoli omasta jaksamisesta tulevaisuuden työelämässä sekä itselleen mielekkään työn löytämisestä. Tutkimustulosten perusteella ensisijainen tekijä nuorten työntekijöiden työahdistuksen vähentämiseksi oli ahdistuksesta keskusteleminen. Jokaisessa haastattelussa nousi myös merkittävästi esille esihenkilön sekä työyhteisön antaman tuen merkitys nuorten työntekijöiden työhyvinvoinnissa. Nuoret työntekijät kaipasivat siis ohjaavaa ja tukea antavaa esihenkilö – työelämän opoa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jota varten toteutettiin neljä yksilöhaastattelua kevättalvella 2023. Haastattelumenetelmänä hyödynnettiin teemahaastattelua ja haastatteluihin osallistuvat henkilöt valittiin hyödyntämällä eliittiotantaa. Tutkimusta varten haastateltiin kahta Z-sukupolven jäsentä, koulukuraattoria sekä työterveyspsykologia. Tutkimuksessa haluttiin haastatella koulukuraattoria ja työterveyspsykologia, sillä he työskentelevät ja kohtaavat ahdistuneita nuoria omassa työssään. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin eli muutettiin tekstimuotoon tutkimusaineiston analysoinnin helpottamiseksi. Litteroidun tutkimusaineiston sisältö analysoitiin hyödyntämällä aineisto- ja teorialähtöistä teemoittelua.
Tutkimustulosten perusteella merkittävimpiä nuorille työahdistusta aiheuttavia tekijöitä olivat epäonnistumisen pelko, epäselvä työnkuva sekä liiallisten vaatimusten asettaminen nuorten osaamiseen nähden. Tutkimuksessa nousi esiin myös nuorten huoli omasta jaksamisesta tulevaisuuden työelämässä sekä itselleen mielekkään työn löytämisestä. Tutkimustulosten perusteella ensisijainen tekijä nuorten työntekijöiden työahdistuksen vähentämiseksi oli ahdistuksesta keskusteleminen. Jokaisessa haastattelussa nousi myös merkittävästi esille esihenkilön sekä työyhteisön antaman tuen merkitys nuorten työntekijöiden työhyvinvoinnissa. Nuoret työntekijät kaipasivat siis ohjaavaa ja tukea antavaa esihenkilö – työelämän opoa.