Toiminnanohjausjärjestelmän hankintaprosessi videopelialalla
Suhonen, Niko (2023)
Suhonen, Niko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212940
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toiminnanohjausjärjestelmän hankintaprosessi pelialalla toimivalle yritykselle. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä videopeliala on nopeasti kasvava ja kehittyvä toimiala, jonka muutoksen keskellä toiminnanohjaus on liiketoiminnan kannattavan kasvun ytimessä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään toimialaa ja toiminnanohjausjärjestelmiä. Teoreettista viitekehystä lähestyttiin kirjallisuuden, artikkeleiden, videoiden ja valikoitujen internet-lähteiden kautta ja sitä hyödynnettiin opinnäytetyön tuloksissa.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa menetelminä käytettiin haastatteluita ja havainnointia. Opinnäytetyössä oli viisi haastateltavaa henkilöä. Haastateltavat olivat ennakkoon profiloituja asiantuntijoita. Haastattelujen keskeisiä huomioita olivat muun muassa toiminnanohjaushankkeessa tarvittava johdon tuki, organisaation riittävän osaamisen varmentaminen, hankintaprosessin modernius ja siihen liittyvät havainnot sekä toimialan jatkuva kehittyminen ja siihen liittyvä järjestelmien muutoskyvykkyyden tarve.
Opinnäytetyön lopputuloksena on kehitetty hankintaprosessi, joka auttaa pelialalla toimivia yrityksiä toiminnanohjausjärjestelmähankkeen läpiviennissä. Prosessi on jaettu viiteen vaiheeseen, jotka ovat esikartoitus, nykytilan kartoitus, tarvekartoitus, ratkaisumalli ja käyttöönotto. Lisäksi esitellään toimialan erityispiirteet ja kuinka ne tulisi huomioida osana toiminnanohjausjärjestelmähanketta. Merkittävimpiä erityispiirteitä ovat peliprojektien massiivisuus, kehittyvä toi-mintaympäristö, informaation saatavuus ja liiketoiminnan ohjaus.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään toimialaa ja toiminnanohjausjärjestelmiä. Teoreettista viitekehystä lähestyttiin kirjallisuuden, artikkeleiden, videoiden ja valikoitujen internet-lähteiden kautta ja sitä hyödynnettiin opinnäytetyön tuloksissa.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa menetelminä käytettiin haastatteluita ja havainnointia. Opinnäytetyössä oli viisi haastateltavaa henkilöä. Haastateltavat olivat ennakkoon profiloituja asiantuntijoita. Haastattelujen keskeisiä huomioita olivat muun muassa toiminnanohjaushankkeessa tarvittava johdon tuki, organisaation riittävän osaamisen varmentaminen, hankintaprosessin modernius ja siihen liittyvät havainnot sekä toimialan jatkuva kehittyminen ja siihen liittyvä järjestelmien muutoskyvykkyyden tarve.
Opinnäytetyön lopputuloksena on kehitetty hankintaprosessi, joka auttaa pelialalla toimivia yrityksiä toiminnanohjausjärjestelmähankkeen läpiviennissä. Prosessi on jaettu viiteen vaiheeseen, jotka ovat esikartoitus, nykytilan kartoitus, tarvekartoitus, ratkaisumalli ja käyttöönotto. Lisäksi esitellään toimialan erityispiirteet ja kuinka ne tulisi huomioida osana toiminnanohjausjärjestelmähanketta. Merkittävimpiä erityispiirteitä ovat peliprojektien massiivisuus, kehittyvä toi-mintaympäristö, informaation saatavuus ja liiketoiminnan ohjaus.