Pysäköintipolitiikka asemakaavoituksessa : asukaspysäköinnin järjestäminen Tampereen kaupunkiseudulla
Aho, Henna-Riikka (2023)
Aho, Henna-Riikka
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212655
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli syventyä asukaspysäköinnin ohjaukseen Pirkanmaan alueen kunnissa. Tarkoituksena oli saada käsitys Tampereen seutukunnan kuntien tavoista ohjeistaa asukaspysäköinnin suunnittelua. Selvityksen avulla saatiin tietoa vaatimuksista pysäköinnin suhteen kunnittain sekä kartoitettua erovaisuuksia kuntien välillä.
Työssä perehdyttiin Tampereen kaupunkiseudun kuntien ohjeistuksiin ja ohjeistuksen tasoihin pysäköinninohjauksen osalta. Selvityksessä käy ilmi kuntakohtaisesti pysäköintipoliitikan sisältö, pysäköintinormi ja muut tavat säätää asukaspysäköinnin mitoituksia. Tarkempaan tarkasteluun valittiin kaupunkiseudusta neljä kuntaa tai kaupunkia. Esimerkkitapaukset valikoitiin kaupungista, jossa on laadittu pysäköintipolitiikka, kahdesta kunnasta, joissa on käytössä pysäköintinormi ja yhdestä kunnasta, jossa pysäköintiratkaisut tarkastellaan kaavakohtaisesti. Kustakin esimerkkikunnasta valittiin vähintään yksi vireillä oleva tai vahvistettu asemakaava tai asemakaavamuutos. Asemakaavoista tarkasteltiin pysäköinnin mitoitukset ja muut mahdolliset lisäohjeet pysäköinnin toteutukseen asuinrakentamisen kohdalla.
Tämän työn kautta saatiin muodostettua näkemys pysäköintinormien välillä. Keskeisimmät erot pysäköintipaikkojen mitoituksissa olivat Tampereella verrattuna muihin kuntiin. Muuten suuria erovaisuuksia pysäköintipaikkojen mitoituksissa ei ilmennyt. Mitä tarkempi ohjaus on, sitä selkeämmin ennen asemakaavoituksen aloittamista on tiedossa tarvittava pysäköintipaikkojen määrä. Asemakaava itsessään ei kerro toteutuvien asuinpysäköintipaikkojen määrää, sillä jokaisessa tarkastellussa vaihtoehdossa oli mahdollisuus pysäköinnin tehostamiseen. Pysäköinnintehostamiskeinoja hyödyntämällä asemakaavassa vaadittuja pysäköintipaikkoja voi rakentaa vähemmän.
Työssä perehdyttiin Tampereen kaupunkiseudun kuntien ohjeistuksiin ja ohjeistuksen tasoihin pysäköinninohjauksen osalta. Selvityksessä käy ilmi kuntakohtaisesti pysäköintipoliitikan sisältö, pysäköintinormi ja muut tavat säätää asukaspysäköinnin mitoituksia. Tarkempaan tarkasteluun valittiin kaupunkiseudusta neljä kuntaa tai kaupunkia. Esimerkkitapaukset valikoitiin kaupungista, jossa on laadittu pysäköintipolitiikka, kahdesta kunnasta, joissa on käytössä pysäköintinormi ja yhdestä kunnasta, jossa pysäköintiratkaisut tarkastellaan kaavakohtaisesti. Kustakin esimerkkikunnasta valittiin vähintään yksi vireillä oleva tai vahvistettu asemakaava tai asemakaavamuutos. Asemakaavoista tarkasteltiin pysäköinnin mitoitukset ja muut mahdolliset lisäohjeet pysäköinnin toteutukseen asuinrakentamisen kohdalla.
Tämän työn kautta saatiin muodostettua näkemys pysäköintinormien välillä. Keskeisimmät erot pysäköintipaikkojen mitoituksissa olivat Tampereella verrattuna muihin kuntiin. Muuten suuria erovaisuuksia pysäköintipaikkojen mitoituksissa ei ilmennyt. Mitä tarkempi ohjaus on, sitä selkeämmin ennen asemakaavoituksen aloittamista on tiedossa tarvittava pysäköintipaikkojen määrä. Asemakaava itsessään ei kerro toteutuvien asuinpysäköintipaikkojen määrää, sillä jokaisessa tarkastellussa vaihtoehdossa oli mahdollisuus pysäköinnin tehostamiseen. Pysäköinnintehostamiskeinoja hyödyntämällä asemakaavassa vaadittuja pysäköintipaikkoja voi rakentaa vähemmän.