Työkykyjohtamisen viestintä työntekijän näkökulmasta: Case Yritys X
Kinnunen, Jenna (2023)
Kinnunen, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212915
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten kohdeyrityksen työntekijät kokevat sosiaalisen vastuun yrityksessä. Tarkoituksena on keskittyä työkykyjohtamisen toteutumiseen ja sen tuomiin hyötyihin ja mahdollisiin haasteisiin. Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2023.
Yrityksen toiminnassa viestintä on keskeinen osa eri toimintoja ja viestinnällä on myös suuri vaikutus työntekijöiden työkykyyn. Työkyvyllä tarkoitetaan työntekijän kykyä toimia työssä. Työkykykyyn vaikuttavat työ, työolot ja elämäntilanne. Työkyky jaetaan kolmeen osa-alueeseen: fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen työkykyyn. Jokaisella työelämän toimijalla on selkeä rooli työkyvyn ylläpitämisessä.
Tutkimus tehtiin verkkokyselynä kohdeyrityksen jokaiselle toimialalle ja vastaus aikaa oli kolme viikkoa. Tutkimuksen tehtävänä oli tuoda esille kohdeyrityksen sisäisen työkykyyn liittyvän viestinnän positiiviset puolet sekä kehityskohteet.
Tutkimuksessa selvisi, että alan mukaan viestintää tulisi hieman kehittää ja selkeyttää. Esihenkilöiden tiedon jakaminen on esimerkiksi puhdistuspalveluilla hieman hajanaista, jotkut vastaajista kokivat, etteivät saa tarpeeksi tietoa esihenkilöltään. Yleisellä tasolla toimeksiantaja yrityksessä viestintä sujuu hyvin.
Yrityksen toiminnassa viestintä on keskeinen osa eri toimintoja ja viestinnällä on myös suuri vaikutus työntekijöiden työkykyyn. Työkyvyllä tarkoitetaan työntekijän kykyä toimia työssä. Työkykykyyn vaikuttavat työ, työolot ja elämäntilanne. Työkyky jaetaan kolmeen osa-alueeseen: fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen työkykyyn. Jokaisella työelämän toimijalla on selkeä rooli työkyvyn ylläpitämisessä.
Tutkimus tehtiin verkkokyselynä kohdeyrityksen jokaiselle toimialalle ja vastaus aikaa oli kolme viikkoa. Tutkimuksen tehtävänä oli tuoda esille kohdeyrityksen sisäisen työkykyyn liittyvän viestinnän positiiviset puolet sekä kehityskohteet.
Tutkimuksessa selvisi, että alan mukaan viestintää tulisi hieman kehittää ja selkeyttää. Esihenkilöiden tiedon jakaminen on esimerkiksi puhdistuspalveluilla hieman hajanaista, jotkut vastaajista kokivat, etteivät saa tarpeeksi tietoa esihenkilöltään. Yleisellä tasolla toimeksiantaja yrityksessä viestintä sujuu hyvin.