Digitaalisen asuntokaupan prosessi ja sujuvuus
Markus, Teija (2023)
Markus, Teija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212946
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä on digitaalinen asuntokauppa ja käydä läpi sen eri vaiheita sekä tutkia, miten sähköinen asuntokauppaprosessi sujuu eri osapuolten kokemana. Lisäksi tutkimus selvittää, mitkä tekijät
koetaan digitaalisen asuntokaupan vahvuuksiksi ja mitkä taas kehityskohteiksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu neljästä kokonaisuudesta. Ensin käsitellään digitaalisuutta ja sähköistä asiointia. Toisessa osiossa määritellään asunto-osaketta ja käydään läpi perinteistä asuntokauppaa. Kolmannessa osiossa tutkitaan, mitä on digitaalinen asuntokauppa ja käydään läpi sen eri vaiheita. Neljännessä osiossa tarkastellaan lyhyesti asuntomarkkinoiden tilannetta. Lähdeaineistona käytettiin alan kirjallisuutta, verkkokirjoja sekä sähköisiä lähteitä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä kyselylomakkeiden avulla. Pankeille, kiinteistövälittäjille sekä ostajille ja myyjille luotiin omat Google Forms- kyselylomakkeet. Kyselylomakkeet lähetettiin kiinteistövälittäjille ja pankkitoimihenkilöille suoraan. Ostajille ja myyjille toteutettu kysely julkaistiin Facebookissa kahdessa eri keskusteluryhmässä. Vastauksia saatiin yhteensä 134 kappaletta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että asuntokaupan jokainen osapuoli on hyvin tyytyväinen digitaaliseen asuntokauppaan. Sähköisen asuntokaupan vahvuuksiksi koettiin sen helppous ja se, ettei ole aikaan ja paikkaan sidottu. Digitaalisessa asuntokaupassa on kuitenkin vielä kehitettävää ja kehityskohteiksi koettiin epävarmuus siitä, missä vaiheessa asuntokauppa on menossa, sekä prosessin hitaus.
koetaan digitaalisen asuntokaupan vahvuuksiksi ja mitkä taas kehityskohteiksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu neljästä kokonaisuudesta. Ensin käsitellään digitaalisuutta ja sähköistä asiointia. Toisessa osiossa määritellään asunto-osaketta ja käydään läpi perinteistä asuntokauppaa. Kolmannessa osiossa tutkitaan, mitä on digitaalinen asuntokauppa ja käydään läpi sen eri vaiheita. Neljännessä osiossa tarkastellaan lyhyesti asuntomarkkinoiden tilannetta. Lähdeaineistona käytettiin alan kirjallisuutta, verkkokirjoja sekä sähköisiä lähteitä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä kyselylomakkeiden avulla. Pankeille, kiinteistövälittäjille sekä ostajille ja myyjille luotiin omat Google Forms- kyselylomakkeet. Kyselylomakkeet lähetettiin kiinteistövälittäjille ja pankkitoimihenkilöille suoraan. Ostajille ja myyjille toteutettu kysely julkaistiin Facebookissa kahdessa eri keskusteluryhmässä. Vastauksia saatiin yhteensä 134 kappaletta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että asuntokaupan jokainen osapuoli on hyvin tyytyväinen digitaaliseen asuntokauppaan. Sähköisen asuntokaupan vahvuuksiksi koettiin sen helppous ja se, ettei ole aikaan ja paikkaan sidottu. Digitaalisessa asuntokaupassa on kuitenkin vielä kehitettävää ja kehityskohteiksi koettiin epävarmuus siitä, missä vaiheessa asuntokauppa on menossa, sekä prosessin hitaus.