Sosiaalisen median käyttö rekrytoinnissa
Pelkonen, Erwin (2023)
Pelkonen, Erwin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212848
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosiaalisen median käyttöä rekrytoinnissa. Aihetta käsiteltiin tutkimalla yleisesti rekrytointia ja sosiaalisia medioita ja yhdistämällä nämä kaksi aihealuetta. Pääpainona tässä opinnäytetyössä oli käsitellä sosiaalisten medioiden toimintoja ja potentiaalia rekrytoidessa.
Opinnäytetyössä käytettiin lähteinä sosiaalista mediaa ja esimiestyötä käsittelevää kirjallisuutta sekä internetissä olevia lähteitä. Kirjalähteistä viitattu teksti jaettiin kahteen osaan: teoreettiseen katsaukseen rekrytoinnissa ja teoreettiseen katsaukseen sosiaalisesta mediasta. Internetlähteitä on käytetty muun muassa käytännön ohjeiden ja ammattilaisten näkemysten esiintuomiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyi yleisesti rekrytointiin ja rekrytointiin sosiaalisesta mediasta. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös sosiaalisen median vaikutuksia esimiestyöhön ja rekrytointiin. Näiden tietojen perusteella tehtiin johtopäätöksiä sosiaalisen median käytöstä erilaisissa rekrytointiprosesseissa ja muissa yritystoiminnoissa.
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyön tuloksena tuli opas sosiaalisista medioista ja niiden käytöstä rekrytoinnissa ja muissa organisaatioiden toiminnoissa. Opinnäytetyö toi esiin erilaisia sosiaalisen median alustoja ja niiden toimintoja. Työ toi myös esille, kuinka näitä toimintoja voidaan käyttää erilaisissa rekrytointiprosesseissa ja niiden ympärillä olevissa toiminnoissa.
Sosiaalisessa mediassa voidaan rekrytoida esimerkiksi mainoksilla, postauksilla tai rekrytointipalstoilla, kuten se tehdään rekrytoijien kovassa käytössä olevassa LinkedInissa. Esimerkiksi Facebookilla voidaan saada laaja yleisö ja WhatsAppilla voidaan viestitellä ja jakaa tiedostoja työpaikan sisällä rekrytointiprosessin aikana. Sosiaalisen median käyttö tekee rekrytoinnista tehokkaampaa. Sosiaalisen median käyttö on yleistä organisaatioissa ja sen käyttö rekrytoinnissa voi tuoda toivottuja tuloksia.
Opinnäytetyössä käytettiin lähteinä sosiaalista mediaa ja esimiestyötä käsittelevää kirjallisuutta sekä internetissä olevia lähteitä. Kirjalähteistä viitattu teksti jaettiin kahteen osaan: teoreettiseen katsaukseen rekrytoinnissa ja teoreettiseen katsaukseen sosiaalisesta mediasta. Internetlähteitä on käytetty muun muassa käytännön ohjeiden ja ammattilaisten näkemysten esiintuomiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyi yleisesti rekrytointiin ja rekrytointiin sosiaalisesta mediasta. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös sosiaalisen median vaikutuksia esimiestyöhön ja rekrytointiin. Näiden tietojen perusteella tehtiin johtopäätöksiä sosiaalisen median käytöstä erilaisissa rekrytointiprosesseissa ja muissa yritystoiminnoissa.
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyön tuloksena tuli opas sosiaalisista medioista ja niiden käytöstä rekrytoinnissa ja muissa organisaatioiden toiminnoissa. Opinnäytetyö toi esiin erilaisia sosiaalisen median alustoja ja niiden toimintoja. Työ toi myös esille, kuinka näitä toimintoja voidaan käyttää erilaisissa rekrytointiprosesseissa ja niiden ympärillä olevissa toiminnoissa.
Sosiaalisessa mediassa voidaan rekrytoida esimerkiksi mainoksilla, postauksilla tai rekrytointipalstoilla, kuten se tehdään rekrytoijien kovassa käytössä olevassa LinkedInissa. Esimerkiksi Facebookilla voidaan saada laaja yleisö ja WhatsAppilla voidaan viestitellä ja jakaa tiedostoja työpaikan sisällä rekrytointiprosessin aikana. Sosiaalisen median käyttö tekee rekrytoinnista tehokkaampaa. Sosiaalisen median käyttö on yleistä organisaatioissa ja sen käyttö rekrytoinnissa voi tuoda toivottuja tuloksia.