Tunne- ja kaveritaidot kiusaamisen ennaltaehkäisyn menetelmänä: toimintatunnit 3.-4.-luokkalaisille
Kaari, Julia; Torkko, Elina (2023)
Kaari, Julia
Torkko, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313247
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevan alakoulun kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää toimintapäivä tunne- ja kaveritaidoista teematuntien muodossa 3.–4.-luokkalaisille oppilaille. Teematuntien tavoitteena oli viedä koululle vaihtoehtoisia menetelmiä kiusaamisen ennaltaehkäisyyn positiivisen yhdessä tekemisen avulla.
Opinnäytetyön keskeiset käsitteet ovat tunnetaidot, kaveritaidot, kiusaaminen ja kiusaamisen ennaltaehkäisy. Käsitteet muodostavat opinnäytetyön teoreettisen pohjan yhdessä aikaisempien aiheeseen liittyvien tutkimusten kanssa. Opinnäytetyössä käsitellään myös kouluympäristöä ja lasten ikätasoista kehitystä sekä nostetaan esiin kiusaamiseen puuttuminen, sen jälkihoito ja puheeksi ottamisen menetelmiä. Toimintatunneilla menetelminä käytettiin Suomen mielenterveys ry:n alakoululaisille suunnattuja tunne- ja kaveritaitokortteja. Toimintatuntien tuotoksena luotiin ajatuskartat yhdessä oppilaiden kanssa tunneilla käsitellyistä aiheista.
Teemapäivän toimintatunteihin osallistuneet oppilaat olivat ikäänsä nähden taitavia ja osallistuivat toimintaan aktiivisesti. Heiltä kerätyn palautteen perusteella noin puolet oli tyytyväisiä järjestettyyn toimintaan. Positiivista palautetta saatiin myös palautelomakkeen kautta luokkaryhmien opettajilta. Heidän mukaan aihe on hyvin ajankohtainen koulumaailmassa. Luokkaryhmien välillä oli nähtävissä selkeitä eroja siinä, miten paljon tunne- ja kaveritaitoja on yhdessä käsitelty. Oppinäytetyötä tehdessä ilmentyi myös monia jatkotyöstämisen ideoita.
Opinnäytetyön keskeiset käsitteet ovat tunnetaidot, kaveritaidot, kiusaaminen ja kiusaamisen ennaltaehkäisy. Käsitteet muodostavat opinnäytetyön teoreettisen pohjan yhdessä aikaisempien aiheeseen liittyvien tutkimusten kanssa. Opinnäytetyössä käsitellään myös kouluympäristöä ja lasten ikätasoista kehitystä sekä nostetaan esiin kiusaamiseen puuttuminen, sen jälkihoito ja puheeksi ottamisen menetelmiä. Toimintatunneilla menetelminä käytettiin Suomen mielenterveys ry:n alakoululaisille suunnattuja tunne- ja kaveritaitokortteja. Toimintatuntien tuotoksena luotiin ajatuskartat yhdessä oppilaiden kanssa tunneilla käsitellyistä aiheista.
Teemapäivän toimintatunteihin osallistuneet oppilaat olivat ikäänsä nähden taitavia ja osallistuivat toimintaan aktiivisesti. Heiltä kerätyn palautteen perusteella noin puolet oli tyytyväisiä järjestettyyn toimintaan. Positiivista palautetta saatiin myös palautelomakkeen kautta luokkaryhmien opettajilta. Heidän mukaan aihe on hyvin ajankohtainen koulumaailmassa. Luokkaryhmien välillä oli nähtävissä selkeitä eroja siinä, miten paljon tunne- ja kaveritaitoja on yhdessä käsitelty. Oppinäytetyötä tehdessä ilmentyi myös monia jatkotyöstämisen ideoita.