Motivaatio menestystekijänä
Koistinen, Sofianna (2023)
Koistinen, Sofianna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313434
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten työntekijän motivaatio vaikuttaa organisaation tuottavuuteen ja miten motivaatiota voidaan hyödyntää tuottavuustekijänä tehokkaammin. Työssä keskityttiin motivaation taloudelliseen näkökulmaan ja selvitettiin hyvästä motivaatiosta syntyvää tuottavuutta ja toisaalta motivoimattomuudesta aiheutuvia kustannuksia ja haittoja.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta teemasta, jotka ovat motivaatio, tuottavuus ja johtaminen. Motivaation perustana tarkasteltiin Abraham Maslowin tarvehierarkiaa sekä Richard M. Ryanin ja Edward L. Decin itseohjautuvuusteoriaa. Teorioiden pohjalta perehdyttiin kestävän motivaation syntymiseen ja sen taloudelliseen merkitykseen organisaatiolle. Johtamisen kautta pyrittiin selvittämään, millainen johtaminen tukee motivaatiota ja tuottavuuden parantamista, sekä ymmärtämään esimerkiksi rekrytoinnin, palkitsemisen ja palautteen merkityksestä työntekijän motivaatiolle. Tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2023 laadullisena tutkimuksena, jossa aineiston keräämiseksi toteutettiin ryhmähaastattelu. Haastattelutilanne oli etänä toteutettu avoin ja inspiroiva keskustelu, jossa kolme eri henkilöstöalan erilaista taustaa omaavaa ammattilaista jakoivat osaamistaan tutkimusongelmien ratkeamiseksi.
Tutkimustuloksista ilmeni, että työntekijän motivaatiolla on yrityksen tuottavuudelle merkitystä. Tutkimuksessa havaittiin, että ihmislähtöisessä johtamisessa johtajat ja esimiehet pyrkivät maksimoimaan henkilöstön motivaation tason ja siitä saatavan hyödyn, kun taas hierarkkisessa johtamisessa johto ei ymmärtänyt samalla tavalla yksilön motivaation merkitystä. Tutkimuksessa todettiin, että henkilöstö ratkaisee tulevaisuuden kovenevassa kilpailussa organisaatioiden menestymisen yhä voimakkaammin. Jotta organisaatio pystyy olemaan tulevaisuudessa kilpailun huipulla, henkilöstöä on pidettävä organisaation tärkeimpänä resurssina ja johtamisen ja esimiestoiminnan on oltava hyvällä tasolla. Keskeiseksi keinoksi hyvinvoinnin kautta saatavan tuottavuuden tukemiseen ilmeni organisaatiossa vallitseva avoin keskustelu- ja oppimisen kulttuuri, jossa vallitsee psykologinen turvallisuus ja luottamus. Sisäisen motivaation todettiin syntyvän inhimillisten asioiden ympärille, mikä korosti niiden esiin tuomista keskusteluun, sekä jaksamisen tukemista eri elämän vaiheissa esimerkiksi työtä tuunaamalla. Yksilölähtöisen lähestymistavan havaittiin luovan organisaatiolle tehokkuutta, mikä mahdollisti tuottavuuden kasvun.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta teemasta, jotka ovat motivaatio, tuottavuus ja johtaminen. Motivaation perustana tarkasteltiin Abraham Maslowin tarvehierarkiaa sekä Richard M. Ryanin ja Edward L. Decin itseohjautuvuusteoriaa. Teorioiden pohjalta perehdyttiin kestävän motivaation syntymiseen ja sen taloudelliseen merkitykseen organisaatiolle. Johtamisen kautta pyrittiin selvittämään, millainen johtaminen tukee motivaatiota ja tuottavuuden parantamista, sekä ymmärtämään esimerkiksi rekrytoinnin, palkitsemisen ja palautteen merkityksestä työntekijän motivaatiolle. Tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2023 laadullisena tutkimuksena, jossa aineiston keräämiseksi toteutettiin ryhmähaastattelu. Haastattelutilanne oli etänä toteutettu avoin ja inspiroiva keskustelu, jossa kolme eri henkilöstöalan erilaista taustaa omaavaa ammattilaista jakoivat osaamistaan tutkimusongelmien ratkeamiseksi.
Tutkimustuloksista ilmeni, että työntekijän motivaatiolla on yrityksen tuottavuudelle merkitystä. Tutkimuksessa havaittiin, että ihmislähtöisessä johtamisessa johtajat ja esimiehet pyrkivät maksimoimaan henkilöstön motivaation tason ja siitä saatavan hyödyn, kun taas hierarkkisessa johtamisessa johto ei ymmärtänyt samalla tavalla yksilön motivaation merkitystä. Tutkimuksessa todettiin, että henkilöstö ratkaisee tulevaisuuden kovenevassa kilpailussa organisaatioiden menestymisen yhä voimakkaammin. Jotta organisaatio pystyy olemaan tulevaisuudessa kilpailun huipulla, henkilöstöä on pidettävä organisaation tärkeimpänä resurssina ja johtamisen ja esimiestoiminnan on oltava hyvällä tasolla. Keskeiseksi keinoksi hyvinvoinnin kautta saatavan tuottavuuden tukemiseen ilmeni organisaatiossa vallitseva avoin keskustelu- ja oppimisen kulttuuri, jossa vallitsee psykologinen turvallisuus ja luottamus. Sisäisen motivaation todettiin syntyvän inhimillisten asioiden ympärille, mikä korosti niiden esiin tuomista keskusteluun, sekä jaksamisen tukemista eri elämän vaiheissa esimerkiksi työtä tuunaamalla. Yksilölähtöisen lähestymistavan havaittiin luovan organisaatiolle tehokkuutta, mikä mahdollisti tuottavuuden kasvun.