Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Brändien vastuullisuusnäkökulmat pakkausten ulkoasussa

Pusa, Virpi; Özmen, Zîlan (2023)

 
Avaa tiedosto
Pusa_Ozmen.pdf (2.406Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Pusa, Virpi
Özmen, Zîlan
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313412
Tiivistelmä
Vastuullinen toiminta ja sen viestiminen on noussut tärkeäksi osaksi nykypäivän markkinointia ja yritystoimintaa. Kuluttajille on tärkeää, että brändit noudattavat vastuullisuutta ja tuovat senmyös selkeästi esille omassa toiminnassaan. Vastuullisuuden viestiminen voi ilmetä esimerkiksi pakkausuudistuksien kautta, jota on viime vuosien aikana ilmennyt muun muassa suomalaisissa päivittäistavaratuotteissa. Tunnetut yritykset, kuten Fazer, Valio, Brunberg ja Froneri Finland ovat tehneet tällaisia pakkausmuutoksia, sillä vanhat pakkaukset eivät edusta yritysten omia eikä nyky-yhteiskunnan arvoja.

Opinnäytetyössä käymme läpi yllä mainittujen yritysten tekemiä pakkausmuutoksia sekä syitä muutoksiin lähtemiseen. Tällaiset muutokset herättävät luonnollisesti tunteita puolesta ja vastaan. Tarkoituksenamme oli selvittä, mitä mieltä kuluttajat ovat tämän kaltaisista muutoksista, sekä millaisia tuntemuksia ne heissä herättävät. Kuluttajien mielipiteitä lähdimme keräämään Webropol-kyselyn avulla. Kysyimme kuluttajilta, ovatko heidän mielestään brändien tekemät muutokset pakkauksissa tarpeellisia ja pitävätkö he vanhojen pakkausten ulkoasuja hyväksyttävänä nykyhetken markkinoinnissa. Kyselyn tarkoituksena oli saada ymmärrystä, miten tärkeänä kuluttajat kokevat brändivastuullisuuden sekä saada monipuolisia ja uusia näkemyksiä aiheesta. Kuluttajien lisäksi halusimme tietää aihetta käsittelevien yritysten omia näkemyksiä tekemistään pakkausmuutoksista. Yrityksiin olimme yhteydessä sähköpostin välityksellä.

Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa: kuluttajakyselyllä sekä yrityskyselyllä. Molemmissa tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä sopi opinnäytetyöhön parhaiten, koska sen avulla halusimme saada syvällisempiä vastauksia. Tämän lisäksi vastaajat pystyvät myös ilmaisemaan mielipiteensä haluamallaan tavalla ilman rajoituksia tai johdattelua. Laadullinen tutkimusmenetelmä mahdollisti myös mahdollisimman luotettavien ja aitojen vastausten saamiseen niin kuluttajien kuin yritysten näkökulmasta.

Yritysten vastauksista kävi ilmi, kuinka tasa-arvo ja kunnioitus kuuluvat vahvasti yritysten arvoihin, jonka takia pakkausten muuttaminen nähtiin tarpeellisena. Tämän lisäksi yritysten uudistuksiin vaikuttavat ympäröivässä yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset, uudistuksia tehtiin myös asiakkaiden odotuksien myötä. Kuluttajien vastauksissa tuli esille, että suurin osa vastaajista koki pakkausmuutosten olevan positiivinen muutos. Suurella osalla vastaajista ei kuitenkaan ollut kovin vahvoja mielipiteitä aiheesta, sillä vanhat pakkaukset eivät loukanneet vastaajia henkilökohtaisesti. Suurin osa oli kuitenkin sitä mieltä, että vanhat pakkaukset eivät olisi suvaittavia nykymarkkinoinnissa ja että niiden oli aika jäädä historiaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste