Kevyen liikenteen puusiltojen kehitys
Lundgren, Hannu-Pekka (2023)
Lundgren, Hannu-Pekka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313483
Tiivistelmä
Viime vuosina on havaittu siltojen syrjälankkukansissa lisääntyvissä määrin lahovaurioita. Vaurioiden lisääntymisen syynä on todennäköisesti uudet tiukentuneet määräykset kyllästysaineiden käytössä. Uudet kyllästeet eivät suojaa puumateriaalia yhtä hyvin lahottajasieniä vastan kuin aiemmin käytössä olleet kreosoottipohjaiset kyllästeet.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kevyen liikenteen siltoihin rakenneratkaisu, jolla voitaisiin korvata käytössä oleva rakenne olemassa olevissa silloissa ja uudiskohteissa. Rakenneratkaisun toiminnallisena tavoitteena oli suojata puisia pääkannattajia kosteudelta ja mahdollistaa niiden tuulettuvuus kansirakenteen alapuolella.
Työssä suunniteltiin uusi rakenneratkaisu periaatetasolla. Suunnittelu rajattiin yksittäisen kansilaatan suunnitteluun. Lisäksi tehtiin liimapuisen palkkisillan yksittäiselle pääkannattajalle kantavuustarkastelu, jossa selvitettiin suuntaa antavasti kansirakenteen vaihdon mahdollisuus.
Opinnäytetyön tuloksena muodostui periaateratkaisu, jolla olisi mahdollista korvata käytössä oleva syrjälankkurakenne kevyen liikenteen silloissa. Ratkaisu vaatii vielä jatkokehitystä yksittäisten detaljien osalta ja pilottikohteen, jossa rakenteen toteutettavuutta voitaisiin arvioida käytännössä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kevyen liikenteen siltoihin rakenneratkaisu, jolla voitaisiin korvata käytössä oleva rakenne olemassa olevissa silloissa ja uudiskohteissa. Rakenneratkaisun toiminnallisena tavoitteena oli suojata puisia pääkannattajia kosteudelta ja mahdollistaa niiden tuulettuvuus kansirakenteen alapuolella.
Työssä suunniteltiin uusi rakenneratkaisu periaatetasolla. Suunnittelu rajattiin yksittäisen kansilaatan suunnitteluun. Lisäksi tehtiin liimapuisen palkkisillan yksittäiselle pääkannattajalle kantavuustarkastelu, jossa selvitettiin suuntaa antavasti kansirakenteen vaihdon mahdollisuus.
Opinnäytetyön tuloksena muodostui periaateratkaisu, jolla olisi mahdollista korvata käytössä oleva syrjälankkurakenne kevyen liikenteen silloissa. Ratkaisu vaatii vielä jatkokehitystä yksittäisten detaljien osalta ja pilottikohteen, jossa rakenteen toteutettavuutta voitaisiin arvioida käytännössä.