Verkkokaupan strategia äänikirjojen myymiseksi
Bevan, Venla (2023)
Bevan, Venla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212717
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda verkkokaupan strategia äänikirjojen myyntiä varten. Strategia määrittää ratkaisut, joilla myydä omakustanteinen, digitaalinen äänikirjatuote oman verkkokaupan kautta. Strategia suunniteltiin kansainvälistä kaupankäyntiä varten. Opinnäytetyön tarkoitus oli edesauttaa liiketoiminnan aloittamista ja kehittämistä. Tämä opinnäytetyö on tehty opiskelijan oman työllistymisen edistämiseksi.
Opinnäytetyö tutki äänikirjan markkinoinnin ja myynnin teknisen toteutuksen mahdollisuuksia verkkokaupassa, case-yrityksen yksilöllisistä lähtökohdista. Tutkimuksessa on hyödynnetty tietoa kirjallisuudesta ja erilaisista verkkotietolähteistä. Tietoa on analysoitu tutkimuskohteen näkökulmasta liiketoimintaan sopivien ratkaisujen löytämiseksi.
Valintoihin vaikutti vahvasti myös asiakasnäkökulma. Opinnäytetyötä varten toteutettiin kyselytutkimus potentiaalisille äänikirja-asiakkaille. Lisäksi suoritettiin teemahaastatteluja. Kyselytutkimus ja teemahaastattelut muodostivat opinnäytetyössä kerätyn tutkimusaineiston, jota sovellettiin lopullisen strategian kokoonpanossa.
Työn tuloksena syntyi toimeenpanovalmis strategia aloittavalle case-yritykselle. Strategia kattaa äänikirjatuotteen formatisoinnin, verkokaupankäynnin mahdollistavat tekniset ratkaisut ja markkinointitoimenpiteet. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää paitsi äänikirjojen myynnin suunnitteluun, myös digitaalisten tuotteiden verkkokauppamyynnin suunnitteluun yleensä. Työ toimii mallina siitä, kuinka verkkokauppamyynnin strategiaa voidaan suunnitella järjestelmällisesti.
Opinnäytetyö tutki äänikirjan markkinoinnin ja myynnin teknisen toteutuksen mahdollisuuksia verkkokaupassa, case-yrityksen yksilöllisistä lähtökohdista. Tutkimuksessa on hyödynnetty tietoa kirjallisuudesta ja erilaisista verkkotietolähteistä. Tietoa on analysoitu tutkimuskohteen näkökulmasta liiketoimintaan sopivien ratkaisujen löytämiseksi.
Valintoihin vaikutti vahvasti myös asiakasnäkökulma. Opinnäytetyötä varten toteutettiin kyselytutkimus potentiaalisille äänikirja-asiakkaille. Lisäksi suoritettiin teemahaastatteluja. Kyselytutkimus ja teemahaastattelut muodostivat opinnäytetyössä kerätyn tutkimusaineiston, jota sovellettiin lopullisen strategian kokoonpanossa.
Työn tuloksena syntyi toimeenpanovalmis strategia aloittavalle case-yritykselle. Strategia kattaa äänikirjatuotteen formatisoinnin, verkokaupankäynnin mahdollistavat tekniset ratkaisut ja markkinointitoimenpiteet. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää paitsi äänikirjojen myynnin suunnitteluun, myös digitaalisten tuotteiden verkkokauppamyynnin suunnitteluun yleensä. Työ toimii mallina siitä, kuinka verkkokauppamyynnin strategiaa voidaan suunnitella järjestelmällisesti.