Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Terveellisen ravitsemuksen merkitys murrosikäisen kehitykseen

Harju, Erika; Hippi, Iida; Kangassalmi, Katri (2023)

Avaa tiedosto
Harju_Hippi_Kangassalmi.pdf (680.5Kt)
Opetustapahtuman luentodiat.pdf (2.221Mt)
Lataukset: 


Harju, Erika
Hippi, Iida
Kangassalmi, Katri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313480
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää aktivoiva luento terveellisen ravitsemuksen merkityksestä Teuvan yhtenäiskoulun kaikille 8.-luokkalaisille. Tavoitteina oli antaa nuorille lisää tietoa terveellisestä ja monipuolisesta ravinnosta ja kannustaa nuoria edistämään omaa terveyttään säännöllisellä ja monipuolisella ruokavaliolla. Lisäksi tavoitteina oli muistuttaa nuoria kouluikäisten ravitsemussuosituksesta ja järjestää nuorille ajatuksia herättävä opetustapahtuma.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on koottu käsitteistä murrosikä, ravitsemus ja terveyden edistäminen. Teoreettiseen viitekehykseen tutkimustietoa haettiin tietokannoista Medic, CINAHL ja PubMed. Tietoa haettiin myös kirjallisuudesta sekä verkkolähteistä Duodecimin, Terveyskirjaston ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta.
Opinnäytetyön toiminallinen osuus eli tapahtuma järjestettiin Teuvan yhtenäiskoululla 9.3.2023. Toiminnallisena osuutena järjestettiin 20 minuutin luento-osuus terveellisen ravitsemuksen merkityksestä, Kahoot-tietovisa ja kolmen ravitsemusaiheisen pisteen kiertely. Lopuksi palaute kerättiin strukturoiduilla kyselylomakkeiden avulla 48 oppilaalta. Luento-osuudessa käsiteltiin nuorten ravitsemussuosituksia, ravintoaineita, vitamiineja, lautasmallia, ateriarytmiä sekä suolan ja sokerin määriä. Tietovisassa kysymykset oli laadittu luennon pohjalta ja sen avulla kerrattiin juuri opittua.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että 54 % oppilaista oli jokseenkin samaa mieltä tapahtuman hyödyllisyydestä. Ravitsemussuositukset olivat jokseenkin tuttuja yli puolelle oppilaista. Puolet oppilaista vastasi ymmärtävänsä täysin, mitä terveellinen ravitsemus on. Näiden perusteella voidaan arvioida opetustapahtuman olleen onnistunut ja hyödyllinen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste