Sankarillista toimintaa: toiminnallinen kehittämistyö koulukiusaamisen ja sen ennaltaehkäisemisen esilletuomiseksi
Antikainen, Miia (2023)
Antikainen, Miia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413801
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jonka aiheena oli koulukiusaaminen ja sen ennaltaehkäiseminen. Toimeksiantaja oli Siilinlahden koulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa Sankarit-osallisuusryhmän toimintaa järjestämällä Sankari-oppilaille kuvallisen ilmaisun työpaja. Sankari-osallisuusryhmä ehkäisee koulukiusaamista puuttuen ja sovitellen oppilaiden ristiriitatilanteita, järjestämällä ryhmäytymistunteja sekä välituntitoiminnalla. Maailman muuttuessa koulukiusaaminen saa uusia muotoja, joten uusia toimivia toimintamalleja koulukiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi on syytä kehittää.
Työpajassa luotiin Sankari-oppilaiden kanssa julisteet koulukiusaamisesta, sen ennaltaehkäisemisestä sekä Sankarit-osallisuusryhmästä. Tehtyjen julisteiden avulla tehtiin aihetta näkyväksi taiteellisin keinoin. Tavoitteena oli nostaa koulukiusaaminen ajankohtaiseksi puheenaiheeksi sekä edistää koulukiusaamisen tunnistamista ja siihen puuttumista. Julisteet sijoitettiin koulun käytävälle, missä ne muistuttavat kaikkia tärkeästä aiheesta.
Opinnäytetyö eteni lineaarisen mallin mukaisesti tavoitteiden määrittelyn, suunnittelun ja toteutuksen kautta toiminnan arviointiin. Kuvallisen ilmaisun työpajaan osallistui yhdeksän 4.–5.-luokkalaista Sankari-oppilasta. Työpajan jälkeen siihen osallistuneilta oppilailta kerättiin palautetta kyselylomakkeen avulla. Palautteen perusteella työpaja oli onnistunut ja mieluinen kokemus.
Työpajassa luotiin Sankari-oppilaiden kanssa julisteet koulukiusaamisesta, sen ennaltaehkäisemisestä sekä Sankarit-osallisuusryhmästä. Tehtyjen julisteiden avulla tehtiin aihetta näkyväksi taiteellisin keinoin. Tavoitteena oli nostaa koulukiusaaminen ajankohtaiseksi puheenaiheeksi sekä edistää koulukiusaamisen tunnistamista ja siihen puuttumista. Julisteet sijoitettiin koulun käytävälle, missä ne muistuttavat kaikkia tärkeästä aiheesta.
Opinnäytetyö eteni lineaarisen mallin mukaisesti tavoitteiden määrittelyn, suunnittelun ja toteutuksen kautta toiminnan arviointiin. Kuvallisen ilmaisun työpajaan osallistui yhdeksän 4.–5.-luokkalaista Sankari-oppilasta. Työpajan jälkeen siihen osallistuneilta oppilailta kerättiin palautetta kyselylomakkeen avulla. Palautteen perusteella työpaja oli onnistunut ja mieluinen kokemus.