Turvallista oppimisilmapiiriä luomassa: huoneentaulu vuorovaikutuksen näkökulmasta
Salminen, Veera (2023)
Salminen, Veera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514007
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tuotoksena laadittiin huoneentaulu Kuopion konservatoriolle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä soitonopettajilla on turvalli-sen oppimisilmapiirin luomisesta positiivisen vuorovaikutuksen näkökulmasta ja luoda niiden avulla huo-neentaulu. Opinnäytetyön tekijä halusi kehittää omaa opettajuuttaan turvallisen ilmapiirin luomiseen, kos-ka sillä on vaikutusta myös oppimiseen. Tarkoituksena oli tuoda esille aihetta, joka on 2020-luvun alussa vielä melko uusi Suomen musiikkioppilaitoksissa.
Ensin opinnäytetyön tekijä perehtyi aihepiiriin aiempien tutkimusten ja turvallista oppimisilmapiiriä sekä positiivista vuorovaikutusta käsittelevän kirjallisuuden välityksellä sekä keskustelemalla kahden asiantun-tijan kanssa. Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa sovellettiin laadullisen tutkimuksen menetel-miä. Tekijä haastatteli kolmea konservatorion musiikin perusopetuksen opettajaa. Litteroitua haastattelu-aineistoa jäsennettiin sisällönanalyysin avulla. Näin saatiin ajankohtaista tietoa soitonopettajien käsityk-sistä turvallisen oppimisilmapiirin luomisesta positiivisen vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Haastatteluiden mukaan keskustelu, kysyminen, tunnepuhe, palaute ja kunnioitus sekä rutiinien ja sään-töjen asettaminen olivat sanallisen vuorovaikutuksen keinoja. Haastateltavat mainitsivat myös sanatto-man vuorovaikutuksen, kuten ilmeiden ja eleiden sekä musiikillisen vuorovaikutuksen, esimerkiksi yhdes-sä soittamisen merkityksen turvallisen oppimisilmapiirin luomiselle. Opinnäytetyön tekijä hyödynsi tausta-kirjallisuutta, aiempia tutkimuksia ja haastattelutuloksia laatiessaan huoneentaulun Kuopion konservatori-on käyttöön.
Kehittämistyön tuotoksena laadittu huoneentaulu voi auttaa opettajia turvallisen oppimisilmapiirin huomi-oimisessa ja luomisessa, esimerkiksi haasteellisemmassa tilanteessa. Sanallisella, sanattomalla ja musiikil-lisella vuorovaikutuksella on oppimisilmapiirin luomiseen suuri merkitys. Vuorovaikutuksen eri muodot vaikuttavat myönteisen ja turvallisen ilmapiirin syntyyn ja luovat samalla pohjaa soiton oppimiselle sekä kehittymiselle. Turvallinen ilmapiiri on tärkeä sekä oppilaalle että opettajalle. Huoneentaulussa on viisi kohtaa, jotka liittyvät keskusteluun, kannustamiseen ja palautteen antoon, sanattomaan vuorovaikutuk-seen, yhdessä soittamiseen sekä tavoitteiden asetteluun. Jatkossa aihepiirin tarkastelua ja tutkimista voisi laajentaa musiikin ryhmäopetukseen tai vahvistaa musiikkioppilaitosten turvallisuusstrategia -asiakirjojen tärkeyttä myös Suomessa.
Ensin opinnäytetyön tekijä perehtyi aihepiiriin aiempien tutkimusten ja turvallista oppimisilmapiiriä sekä positiivista vuorovaikutusta käsittelevän kirjallisuuden välityksellä sekä keskustelemalla kahden asiantun-tijan kanssa. Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa sovellettiin laadullisen tutkimuksen menetel-miä. Tekijä haastatteli kolmea konservatorion musiikin perusopetuksen opettajaa. Litteroitua haastattelu-aineistoa jäsennettiin sisällönanalyysin avulla. Näin saatiin ajankohtaista tietoa soitonopettajien käsityk-sistä turvallisen oppimisilmapiirin luomisesta positiivisen vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Haastatteluiden mukaan keskustelu, kysyminen, tunnepuhe, palaute ja kunnioitus sekä rutiinien ja sään-töjen asettaminen olivat sanallisen vuorovaikutuksen keinoja. Haastateltavat mainitsivat myös sanatto-man vuorovaikutuksen, kuten ilmeiden ja eleiden sekä musiikillisen vuorovaikutuksen, esimerkiksi yhdes-sä soittamisen merkityksen turvallisen oppimisilmapiirin luomiselle. Opinnäytetyön tekijä hyödynsi tausta-kirjallisuutta, aiempia tutkimuksia ja haastattelutuloksia laatiessaan huoneentaulun Kuopion konservatori-on käyttöön.
Kehittämistyön tuotoksena laadittu huoneentaulu voi auttaa opettajia turvallisen oppimisilmapiirin huomi-oimisessa ja luomisessa, esimerkiksi haasteellisemmassa tilanteessa. Sanallisella, sanattomalla ja musiikil-lisella vuorovaikutuksella on oppimisilmapiirin luomiseen suuri merkitys. Vuorovaikutuksen eri muodot vaikuttavat myönteisen ja turvallisen ilmapiirin syntyyn ja luovat samalla pohjaa soiton oppimiselle sekä kehittymiselle. Turvallinen ilmapiiri on tärkeä sekä oppilaalle että opettajalle. Huoneentaulussa on viisi kohtaa, jotka liittyvät keskusteluun, kannustamiseen ja palautteen antoon, sanattomaan vuorovaikutuk-seen, yhdessä soittamiseen sekä tavoitteiden asetteluun. Jatkossa aihepiirin tarkastelua ja tutkimista voisi laajentaa musiikin ryhmäopetukseen tai vahvistaa musiikkioppilaitosten turvallisuusstrategia -asiakirjojen tärkeyttä myös Suomessa.