Pienyrityksen palvelujen digitalisointiprojekti : Parturi-kampaamo Hiushuone Mint
Kaitsaari, Satu (2023)
Kaitsaari, Satu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413560
Tiivistelmä
Nykyajan palvelut kehittyvät jatkuvasti digitaalisemmaksi. Voidaankin pohtia voiko yritys tänä päivänä selvitä kilpailusta ilman digitaalisten työkalujen hyödyntämistä. Samalla on otettava huomioon myös yrityksen ja sen asiakkaiden näkökulma ja tarpeet, jotta mahdolliset ratkaisut palvelevat optimaalisesti kaikkia osapuolia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella toimeksiantajayrityksen ja sen asiakkaiden tarpeita vastaava digitaalinen kokonaisuus. Työssä keskityttiin löytämään käytännön ratkaisuja, joita hyödyntämällä yritys voi itse toteuttaa digitalisointisuunnitelmansa haluamassaan aikataulussa. Projektin alkaessa oli jo selvillä yrityksen tarpeet ja toiveet, joten suunnitelmassa keskityttiin enemmän asiakasnäkökulmaan ja digitalisoinnin mukanaan tuomiin hyötyihin.
Projektissa hyödynnettiin pääasiassa erilaisia palvelumuotoilun työkaluja asiakasnäkökulman selvittämiseksi. Näiden samojen työkalujen avulla projektin eri vaiheet saatiin myös jäsennettyä loogiseksi kokonaisuudeksi. Projekti alkoi lähtötilanteen selvittämisestä ja ongelmakohtien löytämisestä ja päättyi käytännön ratkaisujen tarjoamiseen.
Työssä keskityttiin verkkosivujen suunnitteluun ja sopivien työkalujen ja palveluntarjoajien löytämiseen, sosiaalisen median optimointiin sekä sähköisen ajanvarausjärjestelmän valintaan. Ajankäytöllisesti merkittävin osuus projektissa oli konkreettisten ratkaisujen löytäminen: eri palveluntarjoajien vertailu ja valintojen tekeminen. Valintojen tuli olla hyvin perusteltuja, kustannustehokkaita ja tarpeisiin sopivia. Ratkaisujen löytämisessä onnistuttiinkin hyvin, sillä yritys on jo ennen tämän opinnäytetyön julkaisua ottanut joitain ratkaisuja, kuten ajanvarausjärjestelmän osittain käyttöönsä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella toimeksiantajayrityksen ja sen asiakkaiden tarpeita vastaava digitaalinen kokonaisuus. Työssä keskityttiin löytämään käytännön ratkaisuja, joita hyödyntämällä yritys voi itse toteuttaa digitalisointisuunnitelmansa haluamassaan aikataulussa. Projektin alkaessa oli jo selvillä yrityksen tarpeet ja toiveet, joten suunnitelmassa keskityttiin enemmän asiakasnäkökulmaan ja digitalisoinnin mukanaan tuomiin hyötyihin.
Projektissa hyödynnettiin pääasiassa erilaisia palvelumuotoilun työkaluja asiakasnäkökulman selvittämiseksi. Näiden samojen työkalujen avulla projektin eri vaiheet saatiin myös jäsennettyä loogiseksi kokonaisuudeksi. Projekti alkoi lähtötilanteen selvittämisestä ja ongelmakohtien löytämisestä ja päättyi käytännön ratkaisujen tarjoamiseen.
Työssä keskityttiin verkkosivujen suunnitteluun ja sopivien työkalujen ja palveluntarjoajien löytämiseen, sosiaalisen median optimointiin sekä sähköisen ajanvarausjärjestelmän valintaan. Ajankäytöllisesti merkittävin osuus projektissa oli konkreettisten ratkaisujen löytäminen: eri palveluntarjoajien vertailu ja valintojen tekeminen. Valintojen tuli olla hyvin perusteltuja, kustannustehokkaita ja tarpeisiin sopivia. Ratkaisujen löytämisessä onnistuttiinkin hyvin, sillä yritys on jo ennen tämän opinnäytetyön julkaisua ottanut joitain ratkaisuja, kuten ajanvarausjärjestelmän osittain käyttöönsä.