Osallistavan sosiaalisen median markkinointisuunnitelman kehittäminen : Tornion kaupungin yhteismarkkinointimalli Meän Kesä
Isonikkilä, Jenni; Koivisto, Aino (2023)
Isonikkilä, Jenni
Koivisto, Aino
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413742
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli luoda Tornion kaupungin organisoimalle yhteismarkkinointimalli Meän Kesälle osallistava sosiaalisen median suunnitelma. Osallistamisella tarkoitetaan erityisesti tapahtumajärjestäjien osallistumista sosiaalisen median yhteisluontiin. Tehtävänä oli myös luoda työkaluja sosiaalisen median suunnitelman lisänä, joilla helpotetaan kaikkien osapuolten välistä yhteistyötä, sillä yksi tavoitteista oli lisätä yhteistyötä. Tavoitteena oli myös lisätä näkyvyyttä Meän Kesälle sosiaalisessa mediassa sekä alueen tapahtumille. Työn tavoitteena oli myös vahvistaa Tornion alueen brändiä. Keskeisiä käsitteitä työssä ovat tapahtumamarkkinointi, sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, osallistaminen ja yhteismarkkinointi.
Haastattelulla hankittiin lisää tietoa yhteismarkkinointiin osallistuvilta tapahtumajärjestäjiltä. Teemahaastattelulla pyrittiin selvittämään tapahtumajärjestäjien resursseja, toiveita ja odotuksia sosiaalisen median markkinointiin. Aineistot teemoitettiin, tiivistettiin ja luokiteltiin, jolloin haastatteluiden kautta saadut tulokset osoittivat että, Meän Kesään osallistuvat tapahtumajärjestäjät ovat kiinnostuneita osallistumaan sosiaalisessa mediassa sisällön yhteisluontiin.
Haastatteluiden johtopäätöksien avulla luotiin osallistava sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jolla kannustetaan tapahtumajärjestäjiä osallistumaan ja luomaan sosiaalisen median kanaviin sisältöä. Suunnitelma on rakennettu SOSTAC-mallin pohjalta. Lisäksi Meän Kesän johtamista ja koordinointia helpottamaan luotiin työkaluksi Meän Kesä -yhteiskalenteri. Haastattelujen tulokset ja työkalut ovat hyödynnettävissä yhteismarkkinoinnin kehittämiseen Meän Kesälle sekä muille yhteismarkkinointimalleille. Haastattelutulokset antavat lisätietoa osapuolien eroista ja kiinnostuneisuudesta osallistumaan yhteismarkkinointiin, sekä sosiaalisen median suunnitelma antaa esimerkkejä osallistavista työkaluista.
Haastattelulla hankittiin lisää tietoa yhteismarkkinointiin osallistuvilta tapahtumajärjestäjiltä. Teemahaastattelulla pyrittiin selvittämään tapahtumajärjestäjien resursseja, toiveita ja odotuksia sosiaalisen median markkinointiin. Aineistot teemoitettiin, tiivistettiin ja luokiteltiin, jolloin haastatteluiden kautta saadut tulokset osoittivat että, Meän Kesään osallistuvat tapahtumajärjestäjät ovat kiinnostuneita osallistumaan sosiaalisessa mediassa sisällön yhteisluontiin.
Haastatteluiden johtopäätöksien avulla luotiin osallistava sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jolla kannustetaan tapahtumajärjestäjiä osallistumaan ja luomaan sosiaalisen median kanaviin sisältöä. Suunnitelma on rakennettu SOSTAC-mallin pohjalta. Lisäksi Meän Kesän johtamista ja koordinointia helpottamaan luotiin työkaluksi Meän Kesä -yhteiskalenteri. Haastattelujen tulokset ja työkalut ovat hyödynnettävissä yhteismarkkinoinnin kehittämiseen Meän Kesälle sekä muille yhteismarkkinointimalleille. Haastattelutulokset antavat lisätietoa osapuolien eroista ja kiinnostuneisuudesta osallistumaan yhteismarkkinointiin, sekä sosiaalisen median suunnitelma antaa esimerkkejä osallistavista työkaluista.