Kunnostettujen laitteiden ja uudelleenkäytettyjen komponenttien hyödyntäminen osana huoltotoimintaa
Elsinen, Elina (2023)
Elsinen, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413893
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kunnostettuja laitteita ja uudelleenkäytettyjä komponentteja voidaan hyödyntää huoltotoiminnassa ja saadaanko niitä käyttämällä kustannussäästöjä. Samalla tutkittiin pilottiprojektin avulla, mitä vaikutuksia kunnostetuilla laitteilla ja uudelleenkäytetyillä komponenteilla on huoltoasiakkaiden saamaan laatuvaikutelmaan ja asiakaskokemukseen. Toimeksiantajana toimi Suunto Oy ja tutkimuskohteena oli Suunnon huoltopalvelut.
Tietoperustan työhön muodostavat globaalit kestävän kehityksen tavoitteet yhdessä elektronisten laitteiden elinkaaren tarkastelun kanssa. Lisäksi työssä perehdytään tuotteiden kunnostustoiminnan ja uudelleenkäytön tuomiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin eri näkökulmia tarkastellen. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka määrällinen osuus koostui huoltopalveluiden Net Promoter Score -kyselystä sekä huoltoraporttien analysoinnista. Laadullinen osuus muodostui keskustelujen ja aivoriihien tuloksena luoden pohjan suunnittelu- ja kehitystyölle.
Työssä hyödynnetyn huoltopalveluiden Net Promoter Score -kyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että pilottiprojektin aikana huoltopalveluita käyttäneet asiakkaat suosittelisivat Suunnon huoltopalveluita perheen jäsenilleen tai ystävilleen yleistä tasoa herkemmin. Avoimesta palautteesta nousivat esille tyytyväisyys palvelun nopeuteen sekä vaivattomuuteen. Pilotin aikana hyödynnettyjen uudelleenkäytettyjen komponenttien osalta saatiin mittavia kustannussäästöjä ja uuden toimintamallin sulauttaminen huoltoprosessiin oli sujuvaa.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kunnostettujen laitteiden ja uudelleenkäytettyjen komponenttien hyödyntäminen soveltuu huoltoverkoston toimintamalliksi. Toimintamallin laajentamista suunniteltaessa tulee huomioida laitteiden ja komponenttien saatavuus sekä pitkän aikavälin laatuseuranta huoltopalveluiden laadun varmistamiseksi.
Tietoperustan työhön muodostavat globaalit kestävän kehityksen tavoitteet yhdessä elektronisten laitteiden elinkaaren tarkastelun kanssa. Lisäksi työssä perehdytään tuotteiden kunnostustoiminnan ja uudelleenkäytön tuomiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin eri näkökulmia tarkastellen. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka määrällinen osuus koostui huoltopalveluiden Net Promoter Score -kyselystä sekä huoltoraporttien analysoinnista. Laadullinen osuus muodostui keskustelujen ja aivoriihien tuloksena luoden pohjan suunnittelu- ja kehitystyölle.
Työssä hyödynnetyn huoltopalveluiden Net Promoter Score -kyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että pilottiprojektin aikana huoltopalveluita käyttäneet asiakkaat suosittelisivat Suunnon huoltopalveluita perheen jäsenilleen tai ystävilleen yleistä tasoa herkemmin. Avoimesta palautteesta nousivat esille tyytyväisyys palvelun nopeuteen sekä vaivattomuuteen. Pilotin aikana hyödynnettyjen uudelleenkäytettyjen komponenttien osalta saatiin mittavia kustannussäästöjä ja uuden toimintamallin sulauttaminen huoltoprosessiin oli sujuvaa.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kunnostettujen laitteiden ja uudelleenkäytettyjen komponenttien hyödyntäminen soveltuu huoltoverkoston toimintamalliksi. Toimintamallin laajentamista suunniteltaessa tulee huomioida laitteiden ja komponenttien saatavuus sekä pitkän aikavälin laatuseuranta huoltopalveluiden laadun varmistamiseksi.