Kuopion kansalaisopistossa toteutetun TäpinäStage-musikaalikurssin suunnittelu ja toteutus
Matilainen, Ritva-Liisa (2023)
Matilainen, Ritva-Liisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514380
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli edistää musiikkiteatteriopetusta Suomessa sekä paikata musiikkiteatterin harrastusmahdollisuuden vajetta Kuopiossa. Tavoitteena oli tarjota vasta-aloitteleville harrastajille asiantuntevaa laulun, näyttelijäntyön ja liikeilmaisun musiikkiteatteriopetusta ja vahvistaa musiikkiteatterilajin tunnettavuutta. Työn tavoitteena oli myös vahvistaa osallistujien hyvinvointia yhteisöllisen ja luovan toiminnan kautta.
Laadullinen toimintatutkimus toteutettiin yhteistyössä Kuopion kansalaisopiston kanssa. Tutkimuksen keskiössä oli musikaalikurssin suunnittelu ja toteutus. Tutkimuskysymysten avulla rakennettiin käsitys musiikkiteatteriopetuksen toteutuksen ja sisällön keskeisimmistä teemoista harrastajien kohderyhmässä. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin haastattelua, havainnointia ja kokeilua. Aineistoa hankittiin lisäksi kirjallisista lähteistä. Musikaalikurssin yhteydessä kerättiin myös aineistoa opiskelijoilta lomakekyselyjen avulla. Kaikki toimintatutkimuksessa kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Musikaalikurssi toteutettiin aikavälillä 3.9.2021–8.4.2022. Kurssiin osallistui 12 harrastajaa. Kokoontumisia oli yhteensä 26 kertaa, joiden aikana opetusta annettiin 69 tuntia. Tutkija opetti kurssilla lauluilmaisua, Anna Tiia Sorjonen näyttelijäntyötä ja liikeilmaisua. Kurssilla tutustuttiin musiikkiteatterin ominaispiirteisiin ja kehitettiin musiikkiteatteriesiintyjän keskeisiä taitoja. Kurssi huipentui valmisteltuun esitykseen.
Osallistujilta kerätty kurssipalaute oli pääosin positiivista. Kaikki opiskelijat kertoivat kehittyneensä kurssin aikana, erityisesti esiintymisrohkeudessa. Opiskeluryhmä koettiin tärkeänä osana oppimista. Haasteita kurssilla aiheutti resurssien niukkuus suhteessa laajaan opetusalueeseen sekä taitotasoltaan heterogeenisen opiskelijaryhmän huomioiminen. Johtopäätelmissä todettiin monipuolisen musiikkiteatteriopetuksen tarvitsevan runsaasti resursseja. Mikäli resurssit ovat niukat, on välttämätöntä rajata sisältöä. Eritasoiset opiskelijat kyetään huomioimaan paremmin, mikäli ryhmäopetuksen lisäksi tarjotaan yksilöohjausta. Toimintatutkimuksen lopuksi todettiin tarve suomenkielisen musiikkiteatteriopetusmateriaalin saatavuuden edistämiselle. The purpose of the thesis was to promote the teaching of music theatre in Finland and to compensate for the lack of leisure activities in the music theatre in Kuopio. The aim was to offer beginners expert music theatre lessons in singing, acting and bodily expression and to strengthen the familiarity of the music theatre. The aim of the thesis was also to strengthen the well-being of participants through collaborative and creative activities.
A qualitative action research was carried out in cooperation with Kuopio Adult Education Centre. The focus of the research was on the design and implementation of the musical course. Research questions helped to build an understanding of the main themes of the implementation and content of music theatre education in the target group of beginners. The research methods include interviews, observation, and experimentation. In addition, research material was obtained from written sources. In connection with the musical course, material was also collected from students through two surveys. All the data collected during the action research were analyzed by means of data-based content analysis. The musical course was conducted from 3.9.2021 to 8.4.2022. The course was attended by 12 participants. The total number of meetings was 26, during which 69 hours of instruction was given. The researcher (writer of this thesis) taught song expression in the course, and Anna Tiia Sorjonen's task was about acting and bodily expression. The course introduced the characteristics of the music theatre and focused to develop the key skills of a musical theatre performer. The course culminated in a prepared performance.
The course feedback collected from the participants was mainly positive. All the students reported that they developed during the course, especially in the courage to perform. The study group was perceived as an important part of learning. Challenges in the course were caused by the scarcity of resources in relation to a wide educational content and the heterogeneous nature of the group of students. In conclusion, it was found that a wide range of music theatre education requires a great deal of resources. If the resources are scarce, it is necessary to limit the content. Students of different levels can be given more attention if individual guidance is offered in addition to group education. At the end of the action research the need to promote the availability of Finnish-language music theatre teaching material was identified.
Laadullinen toimintatutkimus toteutettiin yhteistyössä Kuopion kansalaisopiston kanssa. Tutkimuksen keskiössä oli musikaalikurssin suunnittelu ja toteutus. Tutkimuskysymysten avulla rakennettiin käsitys musiikkiteatteriopetuksen toteutuksen ja sisällön keskeisimmistä teemoista harrastajien kohderyhmässä. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin haastattelua, havainnointia ja kokeilua. Aineistoa hankittiin lisäksi kirjallisista lähteistä. Musikaalikurssin yhteydessä kerättiin myös aineistoa opiskelijoilta lomakekyselyjen avulla. Kaikki toimintatutkimuksessa kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Musikaalikurssi toteutettiin aikavälillä 3.9.2021–8.4.2022. Kurssiin osallistui 12 harrastajaa. Kokoontumisia oli yhteensä 26 kertaa, joiden aikana opetusta annettiin 69 tuntia. Tutkija opetti kurssilla lauluilmaisua, Anna Tiia Sorjonen näyttelijäntyötä ja liikeilmaisua. Kurssilla tutustuttiin musiikkiteatterin ominaispiirteisiin ja kehitettiin musiikkiteatteriesiintyjän keskeisiä taitoja. Kurssi huipentui valmisteltuun esitykseen.
Osallistujilta kerätty kurssipalaute oli pääosin positiivista. Kaikki opiskelijat kertoivat kehittyneensä kurssin aikana, erityisesti esiintymisrohkeudessa. Opiskeluryhmä koettiin tärkeänä osana oppimista. Haasteita kurssilla aiheutti resurssien niukkuus suhteessa laajaan opetusalueeseen sekä taitotasoltaan heterogeenisen opiskelijaryhmän huomioiminen. Johtopäätelmissä todettiin monipuolisen musiikkiteatteriopetuksen tarvitsevan runsaasti resursseja. Mikäli resurssit ovat niukat, on välttämätöntä rajata sisältöä. Eritasoiset opiskelijat kyetään huomioimaan paremmin, mikäli ryhmäopetuksen lisäksi tarjotaan yksilöohjausta. Toimintatutkimuksen lopuksi todettiin tarve suomenkielisen musiikkiteatteriopetusmateriaalin saatavuuden edistämiselle.
A qualitative action research was carried out in cooperation with Kuopio Adult Education Centre. The focus of the research was on the design and implementation of the musical course. Research questions helped to build an understanding of the main themes of the implementation and content of music theatre education in the target group of beginners. The research methods include interviews, observation, and experimentation. In addition, research material was obtained from written sources. In connection with the musical course, material was also collected from students through two surveys. All the data collected during the action research were analyzed by means of data-based content analysis. The musical course was conducted from 3.9.2021 to 8.4.2022. The course was attended by 12 participants. The total number of meetings was 26, during which 69 hours of instruction was given. The researcher (writer of this thesis) taught song expression in the course, and Anna Tiia Sorjonen's task was about acting and bodily expression. The course introduced the characteristics of the music theatre and focused to develop the key skills of a musical theatre performer. The course culminated in a prepared performance.
The course feedback collected from the participants was mainly positive. All the students reported that they developed during the course, especially in the courage to perform. The study group was perceived as an important part of learning. Challenges in the course were caused by the scarcity of resources in relation to a wide educational content and the heterogeneous nature of the group of students. In conclusion, it was found that a wide range of music theatre education requires a great deal of resources. If the resources are scarce, it is necessary to limit the content. Students of different levels can be given more attention if individual guidance is offered in addition to group education. At the end of the action research the need to promote the availability of Finnish-language music theatre teaching material was identified.