Sormet solmussa?: käsien ergonomian huomiointi saksofonin soitonopetuksessa
Niva, Roope (2023)
Niva, Roope
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514292
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua saksofonin soitonopetuksessa esiintyvään ergonomiseen ohjaukseen ja tarkastella opettajien suhtautumista ergonomisiin tavoitteisiin etenkin käsiergonomian osalta. Työn aihe valikoitui opinnäytetyön tekijän mielenkiinnon ja omien kokemuksien perusteella. Ergonomia ja kehonhuolto ovat soitonopetuksen yhteydessä ajankohtaisia aiheita, jotka herättävät kiinnostusta myös alan opiskelijoissa. Opettajien on tärkeä osata huomioida aiheen merkitys oppilaan kasvun ja kehityksen kannalta. Kun suunnitellaan soitonopetuksen sisältöä, olisi ergonomista ohjausta hyvä tuoda opetukseen ja laajentaa siten käytettäviä opetusmenetelmiä. Työ rajautui tarkastelemaan käsiergonomiaa, sillä käsiä on tutkittu ergonomiassa suhteellisen vähän.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimustyö, joka koostui kahdesta osasta. Ensimmäisenä toteutetussa kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin opettajan ammattitaidon käsitteisiin. Lähdekirjallisuuden välityksellä tutustuttiin opettajuuden asiantuntevaan ja vastuuta ottavaan rooliin sekä reflektoivaan työotteeseen. Suomalaisen ja kansainvälisen kirjallisuuden välityksellä perehdyttiin myös ergonomian käsitteisiin ja syvennyttiin lähemmin muusikon fyysiseen ergonomiaan ja käsien toimintaan saksofonin soitossa. Opinnäytetyön toisena osana toteutettiin tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kahta saksofoniopettajaa haastattelemalla sekä heidän soittotuntejaan observoimalla. Aineiston keruu toteutettiin suomalaisissa musiikkioppilaitoksissa syksyllä 2022. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä. Tehtyjen havaintojen ja opettajien haastattelujen pohjalta pyrittiin tarkastelemaan ergonomisen ohjauksen käyttöä soitonopetuksessa.
Tuloksena saatiin tietoa ergonomian huomioimisen määrästä ja sisällöstä. Tulokset osoittavat, että opettajilla on vahva halu kehittää olemassa olevaa osaamistaan sekä tahtoa tukea oppilasta kohti parempaa ergonomista soittotaitoa. Opettajien mukaan vuorovaikutus nähtiin opetuksen oleellisena osana, jossa jokaista oppilasta tulee ohjata yksilöllisesti heidän tarpeensa huomioiden. Koska opettajien ergonomiaa koskevissa ohjaustaidoissa nähtiin olevan kehittämisen varaa, olisi aihetta hyvä tutkia jatkossa laajemmin useamman opettajan keskuudessa. Soittoergonomialla tähdätään oppilaiden hyvään fyysiseen toimintakykyyn, minkä takia aiheesta on tärkeää herättää keskustelua.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimustyö, joka koostui kahdesta osasta. Ensimmäisenä toteutetussa kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin opettajan ammattitaidon käsitteisiin. Lähdekirjallisuuden välityksellä tutustuttiin opettajuuden asiantuntevaan ja vastuuta ottavaan rooliin sekä reflektoivaan työotteeseen. Suomalaisen ja kansainvälisen kirjallisuuden välityksellä perehdyttiin myös ergonomian käsitteisiin ja syvennyttiin lähemmin muusikon fyysiseen ergonomiaan ja käsien toimintaan saksofonin soitossa. Opinnäytetyön toisena osana toteutettiin tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kahta saksofoniopettajaa haastattelemalla sekä heidän soittotuntejaan observoimalla. Aineiston keruu toteutettiin suomalaisissa musiikkioppilaitoksissa syksyllä 2022. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä. Tehtyjen havaintojen ja opettajien haastattelujen pohjalta pyrittiin tarkastelemaan ergonomisen ohjauksen käyttöä soitonopetuksessa.
Tuloksena saatiin tietoa ergonomian huomioimisen määrästä ja sisällöstä. Tulokset osoittavat, että opettajilla on vahva halu kehittää olemassa olevaa osaamistaan sekä tahtoa tukea oppilasta kohti parempaa ergonomista soittotaitoa. Opettajien mukaan vuorovaikutus nähtiin opetuksen oleellisena osana, jossa jokaista oppilasta tulee ohjata yksilöllisesti heidän tarpeensa huomioiden. Koska opettajien ergonomiaa koskevissa ohjaustaidoissa nähtiin olevan kehittämisen varaa, olisi aihetta hyvä tutkia jatkossa laajemmin useamman opettajan keskuudessa. Soittoergonomialla tähdätään oppilaiden hyvään fyysiseen toimintakykyyn, minkä takia aiheesta on tärkeää herättää keskustelua.