Opettajien psyykkinen hyvinvointi etätyössä Covid-19-pandemian aikana
Bergbacka, Jaana; Kelly, Saija (2023)
Bergbacka, Jaana
Kelly, Saija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514268
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä toteutetun kvantitatiivisen, eli määrällisen tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Vaasan ammattiopiston hyvinvointipalvelut osaston
opettajien psyykkistä hyvinvointia Covid-19-pandemian aikana. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin sähköisesti tutkimukseen osallistuville opettajille. Opinnäytetyön oli tarkoitus tuottaa tietoa sekä etätyön tuomista haasteista, että myönteiseksi koetuista asioista etätyön aikana, jotta opettajien kokemuksia pystyttäisiin hyödyntämään tulevaisuudessa. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin maailman terveysjärjestön (World Health Organization, WHO) määritelmää terveydestä. WHO määrittelee terveyden täydellisenä fyysisenä, psyykkisenä sekä sosiaalisena hyvinvoinnintilana.
Tutkimuksen avainsanoina käytettiin käsitteitä opettajan työ, Covid-19-pandemia, etätyö ja työhyvinvointi. Opinnäytetyön lähdemateriaaleina käytettiin tieteellisiä artikkeleita, kirjalähteitä sekä luotettavia internet-lähteitä. Tutkimusmateriaali kerättiin keväällä 2022, ja analysoitiin keväällä 2023.
Tutkimusaineisto oli jaettu neljään eri kategoriaan: fyysiseen, sosiaaliseen ja pyykkiseen hyvinvointiin sekä kognitiiviseen ergonomiaan. Tutkimuksesta nousi esiin sekä myönteiseksi että kielteiseksi koettuja asioita. Myönteisiksi koettuja asioita
olivat mm. etätyön joustavuus ja tehokkuuden lisääntyminen. Suuri osa opettajista koki etätyön mielekkääksi. Valtaosa koki myös saavansa riittävästi tukea niin
esimiestaholta kuin kollegoiltaankin. Kielteisinä asioina etätyöskentelystä Covid-19-pandemian aikana koettiin mm. riittämätön työergonomia. Myös vähäiset sosiaaliset kontaktit nousivat esiin kielteisinä asioina tutkimuksesta. Moni koki myös
etäopetuksen stressaavaksi, ja noin kolmasosa opettajista koki työuupumusta etätyöjakson aikana. Opetuksen tasoa ei myöskään pidetty riittävänä viestintäalustan välityksellä etäopetuksen aikana.
opettajien psyykkistä hyvinvointia Covid-19-pandemian aikana. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin sähköisesti tutkimukseen osallistuville opettajille. Opinnäytetyön oli tarkoitus tuottaa tietoa sekä etätyön tuomista haasteista, että myönteiseksi koetuista asioista etätyön aikana, jotta opettajien kokemuksia pystyttäisiin hyödyntämään tulevaisuudessa. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin maailman terveysjärjestön (World Health Organization, WHO) määritelmää terveydestä. WHO määrittelee terveyden täydellisenä fyysisenä, psyykkisenä sekä sosiaalisena hyvinvoinnintilana.
Tutkimuksen avainsanoina käytettiin käsitteitä opettajan työ, Covid-19-pandemia, etätyö ja työhyvinvointi. Opinnäytetyön lähdemateriaaleina käytettiin tieteellisiä artikkeleita, kirjalähteitä sekä luotettavia internet-lähteitä. Tutkimusmateriaali kerättiin keväällä 2022, ja analysoitiin keväällä 2023.
Tutkimusaineisto oli jaettu neljään eri kategoriaan: fyysiseen, sosiaaliseen ja pyykkiseen hyvinvointiin sekä kognitiiviseen ergonomiaan. Tutkimuksesta nousi esiin sekä myönteiseksi että kielteiseksi koettuja asioita. Myönteisiksi koettuja asioita
olivat mm. etätyön joustavuus ja tehokkuuden lisääntyminen. Suuri osa opettajista koki etätyön mielekkääksi. Valtaosa koki myös saavansa riittävästi tukea niin
esimiestaholta kuin kollegoiltaankin. Kielteisinä asioina etätyöskentelystä Covid-19-pandemian aikana koettiin mm. riittämätön työergonomia. Myös vähäiset sosiaaliset kontaktit nousivat esiin kielteisinä asioina tutkimuksesta. Moni koki myös
etäopetuksen stressaavaksi, ja noin kolmasosa opettajista koki työuupumusta etätyöjakson aikana. Opetuksen tasoa ei myöskään pidetty riittävänä viestintäalustan välityksellä etäopetuksen aikana.