Palkanlaskenta yrityksen konkurssimenettelyssä
Salo, Teppo (2023)
Salo, Teppo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514359
Tiivistelmä
Yritys voidaan asettaa sen maksukyvyttömyyden takia konkurssiin, jolloin yrityksen toiminta lopetetaan. Liiketoiminnan päättymisestä huolimatta konkurssiin asetetun yrityksen työnantajavelvoitteet tulee huolehtia työntekijöiden työsuhteiden päättymiseen asti. Yrityksen työntekijät ovat oikeutettuja saamaan työsuhteisiin perustuvat saatavansa myös konkurssitilanteissa, vaikka työnantaja olisikin maksukyvytön. Konkurssitilanteiden palkanlaskenta eroaa tavanomaisesta palkanlaskennasta, sillä palkkojen tosiasiallinen maksaja konkurssitilanteissa on joku muu kuin varsinainen työnantaja. Palkkasaatavia tulee jaotella eri palkanmaksukausille konkurssiin asettamispäivään nähden. Työntekijöiden saatavia voidaan useimmissa tapauksissa maksaa palkkaturvana varsinaisen työnantajan puolesta, mutta työnantajan vakuuttamis- ja palkkatietojen ilmoittamisvelvollisuudet tuovat konkurssitilanteisiin poikkeuksia.
Tämän toiminnallisen kehittämistehtävän tarkoituksena oli oppia ymmärtämään konkurssimenettelyjen palkanlaskentaa. Varsinaisena tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajayritys Tilitoimisto X:n palkanlaskijoille opas konkurssiin asetetun yrityksen palkanlaskennasta. Tavoitteina oli lisäksi kehittää palkanlaskijoiden asiantuntemusta, ammatillista osaamista ja luoda toimeksiantajan henkilöstölle yhteneviä käytäntöjä.
Toimeksiantajan palkanlaskijoiden tarpeina olivat prosessin toimintaohjeiden selkeyttäminen ja palkkoihin liittyvien ilmoituksien ohjeistaminen. Oppaan sisällössä huomioitiin palkanlaskijoiden kokemuksia. Konkurssimenettelyihin liittyvä kirjallisuus ja viranomaisohjeet olivat perustana palkanlaskijoille tehdyssä teemahaastattelussa ja havainnoinnissa. Konkurssimenettelyjen palkanlaskenta oli tuntunut lähtökohdiltaan haastavalta, koska toimintaa ja laskentaa ohjaavaa opasta ei ollut. Osapuolten vastuunjako ei myöskään ollut palkanlaskijoille selkeää. Lisäksi viestinnälliset rajoitteet hankaloittivat tiedonsaantia. Palkanlaskenta tulorekisteri-ilmoituksineen oli ollut ongelmallista toteuttaa tiedon runsauden takia siten, että ilmoitukset olisi saatu virheettömästi kaikille sidosryhmille.
Liiketoiminnalliset vaikeudet usein edeltävät konkurssia, mikä monesti näkyy myös palkanlaskennassa lisäselvittelyineen. Konkurssitilanteiden palkanlaskentaprosessin ja käsitteiden ymmärtäminen ohjaavat palkanlaskijaa tämän tavanomaisesta poikkeavan laskennan suorittamisessa. Taloushallintoalan sähköistyminen mahdollistaa pääosin tulorekisteri-ilmoituksien tekemisen teknistä rajapintaa pitkin. Osa konkurssitilanteiden palkanlaskennan ilmoituksista kuitenkin vaatii manuaalista käsittelyä. Tulorekisteri-ilmoituksien tekemistä on tulevaisuudessa tarpeen kehittää siten, että sen todellinen tarkoitus palvelisi tehokkuudellaan eikä päinvastoin aiheuttaisi lisätyötä. Background for the termination of a corporate' might be corporate' insolvency which leads corporate to bankruptcy. Although the corporate has been set in a bankruptcy proceeding, it must take care of its employer duties until the end of employment. Employees are eligible to be paid the wages they have earned even the employer is insolvent. Firstly, the payroll in these bankruptcy proceedings differs from the regular as the actual payer is someone else. Secondly, earnings need to be split for periods time before the bankruptcy setting date and after. Pay security is a system where employees' wages will be paid instead of the actual employer. The obligations of the employers’ insurances and Income Register reporting provide exceptions to bankruptcy proceedings.
Understanding about the payroll in bankruptcy proceedings was the meaning of this practice-based thesis. The main objective was to produce a written guide to a client who was an anonymous Accounting Company X. In addition, the objectives were to develop the professionalism of the payroll accountant’s unit and create common practices in Accounting Company X.
The payroll accountant unit in Accounting Company X had a need for operation instructions and to be informed how to make the Incomes Register reporting of the bankruptcy proceeding payroll. The content of the guide has been produced based on the interview responses and perception of the payroll accountants: what to do and when, what is whose responsibility during the process and whom to be in contact. Literature of the subject and authoritative instructions defined themes for the interview.
In many cases the difficulties in business precede the bankruptcy. They usually reflect for corporate’s payroll too. Understanding this exceptional proceeding helps payroll accountants with their work. As a conclusion, can be said the electrification in the accounting field permits faster ways to operate. For now, the Incomes Register reporting on bankruptcy proceeding still need manual work that reporting will be done correctly. Eventually, the reporting still need development as it is supposed to be an effective way to operate instead that it causes extra work.
Tämän toiminnallisen kehittämistehtävän tarkoituksena oli oppia ymmärtämään konkurssimenettelyjen palkanlaskentaa. Varsinaisena tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajayritys Tilitoimisto X:n palkanlaskijoille opas konkurssiin asetetun yrityksen palkanlaskennasta. Tavoitteina oli lisäksi kehittää palkanlaskijoiden asiantuntemusta, ammatillista osaamista ja luoda toimeksiantajan henkilöstölle yhteneviä käytäntöjä.
Toimeksiantajan palkanlaskijoiden tarpeina olivat prosessin toimintaohjeiden selkeyttäminen ja palkkoihin liittyvien ilmoituksien ohjeistaminen. Oppaan sisällössä huomioitiin palkanlaskijoiden kokemuksia. Konkurssimenettelyihin liittyvä kirjallisuus ja viranomaisohjeet olivat perustana palkanlaskijoille tehdyssä teemahaastattelussa ja havainnoinnissa. Konkurssimenettelyjen palkanlaskenta oli tuntunut lähtökohdiltaan haastavalta, koska toimintaa ja laskentaa ohjaavaa opasta ei ollut. Osapuolten vastuunjako ei myöskään ollut palkanlaskijoille selkeää. Lisäksi viestinnälliset rajoitteet hankaloittivat tiedonsaantia. Palkanlaskenta tulorekisteri-ilmoituksineen oli ollut ongelmallista toteuttaa tiedon runsauden takia siten, että ilmoitukset olisi saatu virheettömästi kaikille sidosryhmille.
Liiketoiminnalliset vaikeudet usein edeltävät konkurssia, mikä monesti näkyy myös palkanlaskennassa lisäselvittelyineen. Konkurssitilanteiden palkanlaskentaprosessin ja käsitteiden ymmärtäminen ohjaavat palkanlaskijaa tämän tavanomaisesta poikkeavan laskennan suorittamisessa. Taloushallintoalan sähköistyminen mahdollistaa pääosin tulorekisteri-ilmoituksien tekemisen teknistä rajapintaa pitkin. Osa konkurssitilanteiden palkanlaskennan ilmoituksista kuitenkin vaatii manuaalista käsittelyä. Tulorekisteri-ilmoituksien tekemistä on tulevaisuudessa tarpeen kehittää siten, että sen todellinen tarkoitus palvelisi tehokkuudellaan eikä päinvastoin aiheuttaisi lisätyötä.
Understanding about the payroll in bankruptcy proceedings was the meaning of this practice-based thesis. The main objective was to produce a written guide to a client who was an anonymous Accounting Company X. In addition, the objectives were to develop the professionalism of the payroll accountant’s unit and create common practices in Accounting Company X.
The payroll accountant unit in Accounting Company X had a need for operation instructions and to be informed how to make the Incomes Register reporting of the bankruptcy proceeding payroll. The content of the guide has been produced based on the interview responses and perception of the payroll accountants: what to do and when, what is whose responsibility during the process and whom to be in contact. Literature of the subject and authoritative instructions defined themes for the interview.
In many cases the difficulties in business precede the bankruptcy. They usually reflect for corporate’s payroll too. Understanding this exceptional proceeding helps payroll accountants with their work. As a conclusion, can be said the electrification in the accounting field permits faster ways to operate. For now, the Incomes Register reporting on bankruptcy proceeding still need manual work that reporting will be done correctly. Eventually, the reporting still need development as it is supposed to be an effective way to operate instead that it causes extra work.