Verkkosivuston käyttäjäkokemukset ja kehittäminen
Rojo, Heli (2023)
Rojo, Heli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514364
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli tutkia Live-säätiö sr:n verkkosivuston käyttäjäkokemusta. Tavoitteena oli selvittää verkkokäyttäjien näkemyksiä sivuston nykytilasta ja saada luotettavaa käyttäjälähtöistä tietoa verkkopalvelun kehittämisen tueksi.
Tutkimusstrategiana hyödynnettiin tapaus- eli case-tutkimusta, joka on yhdistelmä kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin verkkokyselyä, teemahaastatteluja sekä havainnointia. Tutkimuksessa selvitettiin Liven verkkosivuston käyttäjien käyttö- ja käyttäjäkokemuksia, mielipiteitä ja tuntemuksia verkkopalvelusta sekä kehittämistarpeita ja -toiveita. Tutkimusongelmana oli ymmärtää, mitkä ovat keskeisimmät kehittämiskohteet Live-säätiön verkkosivustolla käyttäjänäkökulmasta. Tietoperusta muodostui käyttäjä-, asiakas- ja käyttökokemukseen, käytettävyyteen, saavutettavuuteen sekä verkkopalveluihin liittyvästä lähdeaineistosta.
Tutkimustulosten perusteella Liven verkkosivuston nykytilanne on melko hyvällä mallilla, mutta kehittämiskohteitakin löytyy. Erityisesti tiedon löydettävyys ja sivuilla liikkumisen helppous sekä selkeys ovat keskeisimpiä kehityskohteista. Myös yhteystietojen löydettävyyteen ja niiden täsmällisempään sisältöön tulee jatkoa ajatellen kiinnittää entistä enemmän huomiota. Nämä edellä esitellyt neljä tekijää ovat keskeisimmät kehittämiskohteet Live-säätiön verkkosivustolla käyttäjänäkökulmasta. Sivuston käyttäjien palautteissa nousi hyvin vahvasti esiin myös ammatilliseen koulutukseen hakeutuminen ja siihen liittyvän tiedon selkeyttäminen. Näiden lisäksi etusivun kohderyhmävalikoiden sekä ns. hampurilaisvalikon käytön epäselvyys ovat myös erittäin suuressa asemassa sivujen jatkokehitystä ajatellen.
Tuloksia hyödyntämällä voidaan minimoida Liven verkkopalvelua häiritseviä ominaisuuksia ja näin pystytään tavoittelemaan mahdollisimman parasta digitaalista asiakaskokemusta.
Tutkimusstrategiana hyödynnettiin tapaus- eli case-tutkimusta, joka on yhdistelmä kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin verkkokyselyä, teemahaastatteluja sekä havainnointia. Tutkimuksessa selvitettiin Liven verkkosivuston käyttäjien käyttö- ja käyttäjäkokemuksia, mielipiteitä ja tuntemuksia verkkopalvelusta sekä kehittämistarpeita ja -toiveita. Tutkimusongelmana oli ymmärtää, mitkä ovat keskeisimmät kehittämiskohteet Live-säätiön verkkosivustolla käyttäjänäkökulmasta. Tietoperusta muodostui käyttäjä-, asiakas- ja käyttökokemukseen, käytettävyyteen, saavutettavuuteen sekä verkkopalveluihin liittyvästä lähdeaineistosta.
Tutkimustulosten perusteella Liven verkkosivuston nykytilanne on melko hyvällä mallilla, mutta kehittämiskohteitakin löytyy. Erityisesti tiedon löydettävyys ja sivuilla liikkumisen helppous sekä selkeys ovat keskeisimpiä kehityskohteista. Myös yhteystietojen löydettävyyteen ja niiden täsmällisempään sisältöön tulee jatkoa ajatellen kiinnittää entistä enemmän huomiota. Nämä edellä esitellyt neljä tekijää ovat keskeisimmät kehittämiskohteet Live-säätiön verkkosivustolla käyttäjänäkökulmasta. Sivuston käyttäjien palautteissa nousi hyvin vahvasti esiin myös ammatilliseen koulutukseen hakeutuminen ja siihen liittyvän tiedon selkeyttäminen. Näiden lisäksi etusivun kohderyhmävalikoiden sekä ns. hampurilaisvalikon käytön epäselvyys ovat myös erittäin suuressa asemassa sivujen jatkokehitystä ajatellen.
Tuloksia hyödyntämällä voidaan minimoida Liven verkkopalvelua häiritseviä ominaisuuksia ja näin pystytään tavoittelemaan mahdollisimman parasta digitaalista asiakaskokemusta.