Pianonsoiton nimetön tekijä: pianistisia harjoituksia nelossormen vahvistamiseksi
Hiltula, Pasi (2023)
Hiltula, Pasi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514410
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee nimettömän sormen toimintaa pianonsoitossa. Nimetöntä pidetään fyysisiltä lähtökohdiltaan käden heikoimpana sormena. Työn tavoitteena on kartoittaa ja kerätä yhteen hyödyllistä tietoa liittyen nimettömän sormen ergonomiseen toimintaan pia-nonsoitossa. Työ pitää sisällään perustellusti ja loogisesti etenevän oppimismuistion, joka kuvailee nimettömän sormen tärkeimmät ominaisuudet soittotekniikan kannalta, ja etenee tutkimusongelmien ja teorian kautta oppimista tukeviin harjoituksiin.
Työ jakaantuu kahteen osaan. Ensimmäisessä luvussa käydään läpi nimettömän sormen soittotekniset ominaisuudet ja rajoitukset. Luvussa esitellään käden rakenne sekä koko käsivarren ja kehon yleisimmät tehtävät pianonsoitossa. Toinen luku sisältää harjoituksia, jotka edistävät nimettömän sormen ergonomista toimintaa. Harjoituslukuun on kerätty ai-heeseen kohdennettuja harjoituksia tunnetuilta säveltäjiltä sekä kirjoittajan omiin muistiinpa-noihin pohjautuvia harjoituksia.
Lähdeaineistona ja tietoperustana on käytetty pianonsoiton tekniikkaa käsitteleviä kirjallisia teoksia ja nettilähteitä sekä soiton ergonomiaa käsitteleviä opinnäytetöitä. Lähdeaineisto on suurimmaksi osaksi pianopedagogien kirjoittamaa. Kirjallisuuden kautta kootun tietouden ja kirjoittajan omien huomioiden kautta lukijalla on mahdollisuus muodostaa selkeä käsitys neljännen sormen luontevasta käytöstä pianonsoitossa. Opinnäytetyössä on perehdytty myös erilaisiin harjoittelun menetelmiin kuten mentaaliharjoitteluun ja fyysiseen harjoitteluun ilman pianoa ja pianon kanssa. Oikeaoppiset harjoitustavat ohjaavat tottumuksiin, joiden kautta mahdollistuu soiton luonteva ja ergonominen toteutus. Opinnäytetyö tarjoaa vas-tauksia neljännen sormen vahvistamiseen ja tiedostamiseen pianonsoitossa.
Työ jakaantuu kahteen osaan. Ensimmäisessä luvussa käydään läpi nimettömän sormen soittotekniset ominaisuudet ja rajoitukset. Luvussa esitellään käden rakenne sekä koko käsivarren ja kehon yleisimmät tehtävät pianonsoitossa. Toinen luku sisältää harjoituksia, jotka edistävät nimettömän sormen ergonomista toimintaa. Harjoituslukuun on kerätty ai-heeseen kohdennettuja harjoituksia tunnetuilta säveltäjiltä sekä kirjoittajan omiin muistiinpa-noihin pohjautuvia harjoituksia.
Lähdeaineistona ja tietoperustana on käytetty pianonsoiton tekniikkaa käsitteleviä kirjallisia teoksia ja nettilähteitä sekä soiton ergonomiaa käsitteleviä opinnäytetöitä. Lähdeaineisto on suurimmaksi osaksi pianopedagogien kirjoittamaa. Kirjallisuuden kautta kootun tietouden ja kirjoittajan omien huomioiden kautta lukijalla on mahdollisuus muodostaa selkeä käsitys neljännen sormen luontevasta käytöstä pianonsoitossa. Opinnäytetyössä on perehdytty myös erilaisiin harjoittelun menetelmiin kuten mentaaliharjoitteluun ja fyysiseen harjoitteluun ilman pianoa ja pianon kanssa. Oikeaoppiset harjoitustavat ohjaavat tottumuksiin, joiden kautta mahdollistuu soiton luonteva ja ergonominen toteutus. Opinnäytetyö tarjoaa vas-tauksia neljännen sormen vahvistamiseen ja tiedostamiseen pianonsoitossa.