Kulttuuriosaamisen hyödyntäminen markkinointiviestinnässä
Kunnari, Laura (2023)
Kunnari, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413837
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kulttuuriosaamisen kehittäminen matkailualan yrityksille ja alalla työskenteleville. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, onko opas kulttuuriosaamisen hyödyntämisestä markkinointiviestinnässä hyödyllinen Lapin matkailualan yrityksille. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta kulttuuriosaamisesta ja sen eri osa-alueista, jotta kyetään kehittämään Lapin matkailun markkinointiviestintää kulttuuriosaamisen näkökulmasta. Tavoitteena oli myös rakentaa asiakaspolku ennen-vaiheesta, kuinka kulttuuriosaamisella voi vaikuttaa potentiaalisiin asiakkaisiin.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat kulttuuriosaaminen ja markkinointiviestintä. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittävä. Opinnäytetyön toteutus oli menetelmältään kehittävä. Aineistoa kerättiin kyselyn avulla, jossa pyrittiin hakemaan vastauksia tutkimuskysymykseen, onko opas kulttuuriosaamisen hyödyntämisestä markkinointiviestinnässä hyödyllinen Lapin matkailualan yrityksille. Aineiston tulokset esiteltiin määrällisen analyysin avulla. Opinnäytetyötä varten suoritettuun kyselyyn vastasi pääsääntöisesti nuoria aikuisia. Kyselyssä tuli ilmi, mitä nuoret aikuiset ajattelevat kulttuuriosaamisesta ja näkevätkö he sen tärkeäksi osaksi matkailualan toimijoiden kehittämistä varten. Kyselyssä otettiin selvää vastaajien matkailu tavoista ja tottumuksista, joiden myötä kyettiin ymmärtämään vastaajia paremmin. Näiden vastauksien perusteella muotoiltiin myös tavoiteltava asiakaspolku malli.
Menetelmien kautta saadut tulokset osoittivat, että kyseinen opas voi olla hyödyllinen, jos opas on tehty oikein. Johtopäätöksenä oli, että kulttuuriosaamisen hyödyntäminen markkinointiviestinnässä on hyödyllistä Lapin matkailualan toimijoille. Opinnäytetyön keskeinen tulos oli enemmistön kyselyyn vastanneiden mukaan, että opas kulttuuriosaamisen hyödyntämisestä markkinointiviestinnässä olisi hyödyllinen. Oppaan tarkoituksena on lisätä syvällisempää tietoa aiheeseen liittyen, kuten tietoa asiakasryhmistä tietylle toimintaympäristölle sekä kuinka hyödyntää kulttuuriosaamista markkinointiviestinnän suunnitteluvaiheessa. Kuitenkin opas itsestään ei riitä, vaan se täytyisi rinnastaa käytännön koulutuksen kanssa. Opinnäytetyön tuotoksena oli lisätä tietoisuutta kulttuuriosaamisesta ja sen eri osa-alueista.
Opinnäytetyön tuloksista ja tuotoksista voivat hyötyä matkailualan työntekijöille sekä yrityksille, jotka kehittävät yrityksen markkinointiviestintää ja verkkosivuja.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat kulttuuriosaaminen ja markkinointiviestintä. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittävä. Opinnäytetyön toteutus oli menetelmältään kehittävä. Aineistoa kerättiin kyselyn avulla, jossa pyrittiin hakemaan vastauksia tutkimuskysymykseen, onko opas kulttuuriosaamisen hyödyntämisestä markkinointiviestinnässä hyödyllinen Lapin matkailualan yrityksille. Aineiston tulokset esiteltiin määrällisen analyysin avulla. Opinnäytetyötä varten suoritettuun kyselyyn vastasi pääsääntöisesti nuoria aikuisia. Kyselyssä tuli ilmi, mitä nuoret aikuiset ajattelevat kulttuuriosaamisesta ja näkevätkö he sen tärkeäksi osaksi matkailualan toimijoiden kehittämistä varten. Kyselyssä otettiin selvää vastaajien matkailu tavoista ja tottumuksista, joiden myötä kyettiin ymmärtämään vastaajia paremmin. Näiden vastauksien perusteella muotoiltiin myös tavoiteltava asiakaspolku malli.
Menetelmien kautta saadut tulokset osoittivat, että kyseinen opas voi olla hyödyllinen, jos opas on tehty oikein. Johtopäätöksenä oli, että kulttuuriosaamisen hyödyntäminen markkinointiviestinnässä on hyödyllistä Lapin matkailualan toimijoille. Opinnäytetyön keskeinen tulos oli enemmistön kyselyyn vastanneiden mukaan, että opas kulttuuriosaamisen hyödyntämisestä markkinointiviestinnässä olisi hyödyllinen. Oppaan tarkoituksena on lisätä syvällisempää tietoa aiheeseen liittyen, kuten tietoa asiakasryhmistä tietylle toimintaympäristölle sekä kuinka hyödyntää kulttuuriosaamista markkinointiviestinnän suunnitteluvaiheessa. Kuitenkin opas itsestään ei riitä, vaan se täytyisi rinnastaa käytännön koulutuksen kanssa. Opinnäytetyön tuotoksena oli lisätä tietoisuutta kulttuuriosaamisesta ja sen eri osa-alueista.
Opinnäytetyön tuloksista ja tuotoksista voivat hyötyä matkailualan työntekijöille sekä yrityksille, jotka kehittävät yrityksen markkinointiviestintää ja verkkosivuja.