Opiskelijoiden kiinnostus yrittäjyyteen ja yrittäjyys- ja innovaatio-opetukseen
Laaksonen, Samuel (2023)
Laaksonen, Samuel
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614552
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli opiskelijoiden kiinnostus yrittäjyyteen ja yrittäjyys- ja innovaatio-opetukseen. Opinnäytetyön taustalla oli Business Center Pohjois-Savon ja Savon koulutuskuntayhtymän yhteyshenkilöiden Kaija Sääsken ja Harri Holopaisen ideoima opinnäytetyön otsikon mukainen tutkimus. Business Center Pohjois-Savo on palveluverkosto, joka tarjoaa palveluitaan erityisesti yrittäjyys- ja innovaatio-osaamisen kehittämiseksi. Minun tehtäväkseni tutkimuksen osalta jäi sen viimeistely ja toteuttaminen valituille oppilaitoksille. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden kiinnostusta yrittäjyyteen opiskeluaikana ja opiskeluajan jälkeen sekä selvittää opiskelijoiden mielipiteitä yrittäjyys- ja innovaatio-opetuksesta. Vastaavanlaista aiempaa vertailupohjaa ei tutkimuksesta vielä ollut.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määritellään yrittäjäkäsitteen eri muotoja, paneudutaan yrittäjyyden eri piirteisiin, käydään läpi innovaatioita ja innovatiivisuutta sekä hahmotellaan ammatillista kasvua ja tulevaisuuden työelämää. Tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena kokonaisuudessaan lopputalvesta 2021. Sähköinen kyselylomake jaettiin opiskelijoille kahdessa jakokierroksessa koulujen käyttämien omien palvelualustojen kautta. Toisella jakokerralla käytetty sähköpostijakaminen osoittautui tehokkaimmaksi tavaksi vastausmäärien kannalta. Kyselylomake oli laadittu Webropol-kysely ja -raportointityökalun avulla.
Tutkimuksen tuloksia on analysoitu ja käyty lävitse opinnäytetyön yhteenveto ja pohdinta -osuudessa. Kyselyyn vastanneet opiskelijat kokevat kokonaisuudessaan yrittäjyyden positiivisena asiana. Yrittäjyys nähdään ison vastaajajoukon osalta potentiaalisena vaihtoehtona tulevaisuudessa, mutta yrittäjyys ei juurikaan kiinnosta opiskelijoita jo opintojen aikana. Savonia-ammattikorkeakoulun ja Savon koulutuskuntayhtymän vastaajista selkeän enemmistön mielestä heidän opintonsa tukevat luovuutta, kekseliäisyyttä ja ideoiden syntymistä. Itä-Suomen yliopiston vastaajista taas selkeän enemmistön mielestä asia on heidän oppilaitoksessaan päinvastoin. Kaikkien kolmen oppilaitoksen osalta vähiten innovatiivisuutta lisäävä asia heidän oppilaitoksissaan on opiskelutilat. Opiskelutilojen kehittämiseen suuntautuva tutkimus oli selkein jatkotutkimusidea, joka tuloksista kumpusi esiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määritellään yrittäjäkäsitteen eri muotoja, paneudutaan yrittäjyyden eri piirteisiin, käydään läpi innovaatioita ja innovatiivisuutta sekä hahmotellaan ammatillista kasvua ja tulevaisuuden työelämää. Tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena kokonaisuudessaan lopputalvesta 2021. Sähköinen kyselylomake jaettiin opiskelijoille kahdessa jakokierroksessa koulujen käyttämien omien palvelualustojen kautta. Toisella jakokerralla käytetty sähköpostijakaminen osoittautui tehokkaimmaksi tavaksi vastausmäärien kannalta. Kyselylomake oli laadittu Webropol-kysely ja -raportointityökalun avulla.
Tutkimuksen tuloksia on analysoitu ja käyty lävitse opinnäytetyön yhteenveto ja pohdinta -osuudessa. Kyselyyn vastanneet opiskelijat kokevat kokonaisuudessaan yrittäjyyden positiivisena asiana. Yrittäjyys nähdään ison vastaajajoukon osalta potentiaalisena vaihtoehtona tulevaisuudessa, mutta yrittäjyys ei juurikaan kiinnosta opiskelijoita jo opintojen aikana. Savonia-ammattikorkeakoulun ja Savon koulutuskuntayhtymän vastaajista selkeän enemmistön mielestä heidän opintonsa tukevat luovuutta, kekseliäisyyttä ja ideoiden syntymistä. Itä-Suomen yliopiston vastaajista taas selkeän enemmistön mielestä asia on heidän oppilaitoksessaan päinvastoin. Kaikkien kolmen oppilaitoksen osalta vähiten innovatiivisuutta lisäävä asia heidän oppilaitoksissaan on opiskelutilat. Opiskelutilojen kehittämiseen suuntautuva tutkimus oli selkein jatkotutkimusidea, joka tuloksista kumpusi esiin.