Data-analytiikan hyödyntäminen ravintolatoiminnassa
Hakkarainen, Laura (2023)
Hakkarainen, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514275
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan valmiuksia hyödyntää data-analytiikkaa ravintolan tiedolla johtamisessa. Työ tehtiin toimeksiantona Waste&Feast-hävikkiruokaravintolaketjulle ja tutkimusaineistona käytettiin yhden toimipisteen myyntidataa vuosilta 2019–2022. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui tietojohtamiseen ja data-analytiikkaan, joiden näkökulmat ohjasivat tutkimuksen toteuttamista.
Opinnäytetyön tarkoituksen oli tutkia, voitiinko asiakasmäärän vaihtelulle löytää korreloivia tekijöitä, jotka vaikuttivat ravintolan kävijämäärään. Tutkimusaineistoa analysoitiin kuvailevan ja selittävän analytiikan menetelmillä ja tutkittiin valittujen tekijöiden ja asiakasmäärän välistä riippuvuutta. Lisäksi selvitettiin, soveltuivatko ennakoivan data-analytiikan menetelmät asiakasmäärän ennustamiseen.
Opinnäytetyössä saavutettiin sille asetetut tavoitteet. Toimeksiantajalle onnistuttiin tuottamaan uutta tietoa ja uudenlaisia näkökulmia ravintolan tuotteiden myynnistä ja asiakasmäärän vaihtelusta. Toimeksiantajalle toteutettiin Power BI:llä dashboard-näkymiä, jotka mahdollistivat myyntiaineiston tarkastelun ja vuosien vertailun uudella tavalla. Ennakoivan analytiikan osuudessa kokeiltiin erilaisten ennustemallien rakentamista, mutta tutkimusaineisto ei soveltunut asiakasmäärän luotettavaan ennustamiseen. Ennustemalleilla voitaisiin mahdollisesti saada parempia tuloksia myöhemmin, kun ravintolan toiminta on ehtinyt palautua koronaa edeltäneelle tasolle.
Opinnäytetyön tarkoituksen oli tutkia, voitiinko asiakasmäärän vaihtelulle löytää korreloivia tekijöitä, jotka vaikuttivat ravintolan kävijämäärään. Tutkimusaineistoa analysoitiin kuvailevan ja selittävän analytiikan menetelmillä ja tutkittiin valittujen tekijöiden ja asiakasmäärän välistä riippuvuutta. Lisäksi selvitettiin, soveltuivatko ennakoivan data-analytiikan menetelmät asiakasmäärän ennustamiseen.
Opinnäytetyössä saavutettiin sille asetetut tavoitteet. Toimeksiantajalle onnistuttiin tuottamaan uutta tietoa ja uudenlaisia näkökulmia ravintolan tuotteiden myynnistä ja asiakasmäärän vaihtelusta. Toimeksiantajalle toteutettiin Power BI:llä dashboard-näkymiä, jotka mahdollistivat myyntiaineiston tarkastelun ja vuosien vertailun uudella tavalla. Ennakoivan analytiikan osuudessa kokeiltiin erilaisten ennustemallien rakentamista, mutta tutkimusaineisto ei soveltunut asiakasmäärän luotettavaan ennustamiseen. Ennustemalleilla voitaisiin mahdollisesti saada parempia tuloksia myöhemmin, kun ravintolan toiminta on ehtinyt palautua koronaa edeltäneelle tasolle.