Digitaalisen markkinoinnin sisältöstrategia Ahjo Communications Oy:lle
Karvonen, Pilvi (2023)
Karvonen, Pilvi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514422
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä laadittiin digitaalisen markkinoinnin sisältöstrategia, joka toteutettiin toimeksiantona Ahjo Communications -viestintätoimistolle. Sisältöjen tuottaminen ja koordinointi tarvitsi kohdeyrityksessä päivittämistä tehokkuuden parantamiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kohdeyritykselle opas, joka antaa sisällöntuotannolle selkeät ohjeet. Opinnäytetyössä hyödynnettiin haastatteluja Ahjon johdon kanssa tavoitteiden selkeyttämiseksi ja paremman asiakasymmärryksen saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee useita aiheita, kuten sisältömarkkinointia, erilaisia sosiaalisen median kanavia, sähköpostimarkkinointia, verkkosivuja ja maksettua mainontaa. Lisäksi siinä tarkastellaan digitaalista markkinointia, sisältöstrategian määrittämistä, asiakaskokemusta, asiakaspersoonia ja ostopolkua.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa laadittiin Ahjo Communicationsille käytännöllinen opas, joka auttaa yritystä kehittämään ja tehostamaan digitaalisen markkinoinnin sisältöjä. Oppaassa esitellään kohdeyritykselle määritellyt digitaalisen markkinoinnin tavoitteet ja mittarit, joilla edistymistä seurataan. Lisäksi oppaassa käydään läpi kohdeyritykselle luodut asiakaspersoonat ja ostopolku sekä arvioidaan Ahjon nykyisiä sisältöjä ja esitellään uusia sisältöideoita valituille digitaalisille kanaville. Kohdeyrityksen viestinnän tyyli, julkaisukanavien roolitus, markkinointitiimin vastuualueet ja sisältöjen julkaisuaikataulu esitellään myös oppaassa.
Toiminnallinen opinnäytetyö täytti tavoitteensa, joka oli luoda selkeä ja johdonmukainen opas Ahjo Communicationsin digitaalisen markkinoinnin sisällöntuotannolle. Opas otetaan kohdeyrityksessä heti käyttöön ja sitä päivitetään tarpeen mukaan sekä yrityksen kehittyessä.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee useita aiheita, kuten sisältömarkkinointia, erilaisia sosiaalisen median kanavia, sähköpostimarkkinointia, verkkosivuja ja maksettua mainontaa. Lisäksi siinä tarkastellaan digitaalista markkinointia, sisältöstrategian määrittämistä, asiakaskokemusta, asiakaspersoonia ja ostopolkua.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa laadittiin Ahjo Communicationsille käytännöllinen opas, joka auttaa yritystä kehittämään ja tehostamaan digitaalisen markkinoinnin sisältöjä. Oppaassa esitellään kohdeyritykselle määritellyt digitaalisen markkinoinnin tavoitteet ja mittarit, joilla edistymistä seurataan. Lisäksi oppaassa käydään läpi kohdeyritykselle luodut asiakaspersoonat ja ostopolku sekä arvioidaan Ahjon nykyisiä sisältöjä ja esitellään uusia sisältöideoita valituille digitaalisille kanaville. Kohdeyrityksen viestinnän tyyli, julkaisukanavien roolitus, markkinointitiimin vastuualueet ja sisältöjen julkaisuaikataulu esitellään myös oppaassa.
Toiminnallinen opinnäytetyö täytti tavoitteensa, joka oli luoda selkeä ja johdonmukainen opas Ahjo Communicationsin digitaalisen markkinoinnin sisällöntuotannolle. Opas otetaan kohdeyrityksessä heti käyttöön ja sitä päivitetään tarpeen mukaan sekä yrityksen kehittyessä.