Unity Gaming Services -palveluiden hyödyntäminen moninpelien kehityksessä
Kapanen, Tino (2023)
Kapanen, Tino
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614738
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoite oli tutkia, kuinka hyvin Unity Gaming Services -palvelut soveltuvat moninpelikehitykseen. Työssä syvennyttiin ensin lähdeaineiston avulla verkko- ja monipelitoteutuksessa esiintyviin ongelmiin ja ratkaisuihin. Sen jälkeen tutkittiin, mitä eri tapoja on muodostaa yhteys pelaajien kesken. Lopuksi selvitettiin, mitä eri palveluita Unity tarjoaa, miten ne toimivat ja miten ne otetaan käyttöön.
Verkkopelikehityksen keskeisin haaste on saada pelitila yhdistettyä pelaajien kesken. Unity Gaming Services -palveluiden avulla kehittäjät voivat luoda verkkopelejä helpommin valmiiden moninpeli- ja verkkokirjastojen avulla, kuten seuraavilla palveluilla: Netcode for GameObjects, Relay, Lobby ja Game Server Hosting. Netcode for GameObjects sisältää ohjelmointikirjastot moninpelikehitykseen. Lobbyn avulla luodaan logiikka, jonka avulla yhdistetään pelaajat samaan aulaan ennen pelitilaan liittymistä, ja Relay toimii logiikkana pelaajien yhdistämisessä samaan verkkoon. Game Server Hosting -palvelun avulla kehittäjä voi ottaa käyttöön pelipalvelimia verkkopelin pyörittämiseen.
Insinöörityössä suunniteltiin ja kehitettiin verkkopeli, jossa hyödynnettiin Unityn pe-lipalveluita moninpeliominaisuuksien luomiseksi. Peliprojektissa oleellista on saada pelaajat liitettyä samaan verkkoon ja välittää sama kuva pelitilasta pelaajien kesken.
Insinöörityön lopputuloksena valmistui Unity-pelipalveluita hyödyntäen yksinkertainen moninpeli. Hyödynnettyjä palveluita olivat Netcode for GameObjects, Relay ja Lobby. Päähavaintoja olivat palveluiden hyödyllisyys, helppokäyttöisyys ja soveltuvuus haastavampiinkin moninpelikokonaisuuksiin.
Verkkopelikehityksen keskeisin haaste on saada pelitila yhdistettyä pelaajien kesken. Unity Gaming Services -palveluiden avulla kehittäjät voivat luoda verkkopelejä helpommin valmiiden moninpeli- ja verkkokirjastojen avulla, kuten seuraavilla palveluilla: Netcode for GameObjects, Relay, Lobby ja Game Server Hosting. Netcode for GameObjects sisältää ohjelmointikirjastot moninpelikehitykseen. Lobbyn avulla luodaan logiikka, jonka avulla yhdistetään pelaajat samaan aulaan ennen pelitilaan liittymistä, ja Relay toimii logiikkana pelaajien yhdistämisessä samaan verkkoon. Game Server Hosting -palvelun avulla kehittäjä voi ottaa käyttöön pelipalvelimia verkkopelin pyörittämiseen.
Insinöörityössä suunniteltiin ja kehitettiin verkkopeli, jossa hyödynnettiin Unityn pe-lipalveluita moninpeliominaisuuksien luomiseksi. Peliprojektissa oleellista on saada pelaajat liitettyä samaan verkkoon ja välittää sama kuva pelitilasta pelaajien kesken.
Insinöörityön lopputuloksena valmistui Unity-pelipalveluita hyödyntäen yksinkertainen moninpeli. Hyödynnettyjä palveluita olivat Netcode for GameObjects, Relay ja Lobby. Päähavaintoja olivat palveluiden hyödyllisyys, helppokäyttöisyys ja soveltuvuus haastavampiinkin moninpelikokonaisuuksiin.
