Kasvumarkkinoinnin suunnitelma media-alan yritykselle
Ahonen, Pietari (2023)
Ahonen, Pietari
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815016
Tiivistelmä
Yritys voi hakea kasvua laajentamalla sen olemassa olevaa markkinaosuutta tai murtautumalla uusille markkinoille. Uudet markkinat tarkoittavat usein uusien kohderyhmien tavoittelua, jolloin yritykset tarvitsevat kasvumarkkinointia.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kasvumarkkinoinnin suunnitelma media-alan yritykselle X, joka pyrkii murtautumaan äänikirjapalveluiden markkinaan. Kasvumarkkinointisuunnitelman tavoitteena on luoda toimeksiantajan tuotteelle Y onnistunut lanseerauskampanja sekä kasvattaa toimeksiantajan tunnettuutta kohderyhmän keskuudessa.
Opinnäytetyön aihe rajattiin somesukupolvelle markkinoimiseen hyödyntäen orgaanisen näkyvyyden keinoja. Markkinoinnin rajapinnoiksi valikoituivat sosiaalinen media sekä markkinointi tapahtumissa.
Raportin rakenne hyödyntää vetoketjumallia, jossa teoreettinen sekä empiirinen osuus kulkevat limittäin. Sisältörakenne nojautuu PR Smithin luomaan SOSTAC-malliin, joka on jaettu kolmeen päälukuun. Kukin pääluku kuvaa yhtä markkinointiprosessin vaihetta. Pääluvut ovat lähtötilanteen kartoitus, markkinointistrategian luonti ja käytännön toteutus. Liitteenä toimeksiantajalle toimitettiin kasvumarkkinoinnin suunnitelma sekä listaus ehdotetuista sisältökonsepteista.
Teoreettinen pohja muodostui ensisijaisesti kansainvälisistä kasvu- ja sisältömarkkinoinnin asiantuntijoiden julkaisuista. Työssä hyödynnettiin erilaisia brändiviestintää ja kasvumarkkinointia käsitelleitä tutkimuksia, julkaisuja sekä haastatteluja. Työn kehittämisen menetelminä käytettiin kohderyhmähaastatteluja ja aivoriihiä toimeksiantaja yrityksen sekä markkinointiasiantuntijan kanssa.
Opinnäytetyö tehtiin keväällä 2023. Työssä saatiin aikaiseksi markkinointisuunnitelma toimeksiantajan tuotteelle Y. Markkinointisuunnitelma kattaa tuotteen elinkaaren ensimmäisen vuoden lanseeraushetkestä alkaen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kasvumarkkinoinnin suunnitelma media-alan yritykselle X, joka pyrkii murtautumaan äänikirjapalveluiden markkinaan. Kasvumarkkinointisuunnitelman tavoitteena on luoda toimeksiantajan tuotteelle Y onnistunut lanseerauskampanja sekä kasvattaa toimeksiantajan tunnettuutta kohderyhmän keskuudessa.
Opinnäytetyön aihe rajattiin somesukupolvelle markkinoimiseen hyödyntäen orgaanisen näkyvyyden keinoja. Markkinoinnin rajapinnoiksi valikoituivat sosiaalinen media sekä markkinointi tapahtumissa.
Raportin rakenne hyödyntää vetoketjumallia, jossa teoreettinen sekä empiirinen osuus kulkevat limittäin. Sisältörakenne nojautuu PR Smithin luomaan SOSTAC-malliin, joka on jaettu kolmeen päälukuun. Kukin pääluku kuvaa yhtä markkinointiprosessin vaihetta. Pääluvut ovat lähtötilanteen kartoitus, markkinointistrategian luonti ja käytännön toteutus. Liitteenä toimeksiantajalle toimitettiin kasvumarkkinoinnin suunnitelma sekä listaus ehdotetuista sisältökonsepteista.
Teoreettinen pohja muodostui ensisijaisesti kansainvälisistä kasvu- ja sisältömarkkinoinnin asiantuntijoiden julkaisuista. Työssä hyödynnettiin erilaisia brändiviestintää ja kasvumarkkinointia käsitelleitä tutkimuksia, julkaisuja sekä haastatteluja. Työn kehittämisen menetelminä käytettiin kohderyhmähaastatteluja ja aivoriihiä toimeksiantaja yrityksen sekä markkinointiasiantuntijan kanssa.
Opinnäytetyö tehtiin keväällä 2023. Työssä saatiin aikaiseksi markkinointisuunnitelma toimeksiantajan tuotteelle Y. Markkinointisuunnitelma kattaa tuotteen elinkaaren ensimmäisen vuoden lanseeraushetkestä alkaen.