OPISKELIJAMODUULIOHJAUS – Toimintamallin luominen Siilinjärven vuodeosastolle
Korhonen, Sanna (2023)
Korhonen, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815069
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli kehittämistehtävä, jossa luotiin opiskelijamoduuliharjoittelumalli Siilinjärven vuodeosastolle. Kehittämistehtävä pohjautui aiheesta olevaan teoriatietoon ja aikaisempiin vastaaviin malleihin. Kehittämistehtävässä käytettiin PDCA-mallia kuvaamassa toimintamallin käyttöönottoa. SWOT-analyysillä kartoitettiin vuodeosaston opiskelijaohjauksen vahvuuksia ja heikkouksia.
Opiskelijamoduuliharjoittelumalli on lähtöisin autenttiselta opetusosastolta, missä opiskelijat osallistuvat ryhmänä potilaiden hoidon suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Opiskelijat hoitavat potilaita mahdollisimman itsenäisesti ohjaavan hoitajan toimiessa taustalla. Opiskelijamoduulissa opiskelijoiden yhteistyötaidot ja tiedonhaku on todettu kehittyvän ja harjoittelun on todettu valmistavan opiskelijoita paremmin tulevaan ammattiin. Opiskelijamoduulissa korostuu asiakas- ja potilaslähtöisyys, jolloin toiminta ohjaa osastolla olevia opiskelijoita ottamaan vastuuta potilaiden hoidosta ja sen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista sekä toimimaan potilaan hoidossa moniammatillisessa tiimissä. Opiskelijamoduulissa opiskelijat ovat vastuussa niin omasta, kuin toistensa oppimisesta. Opiskelijamoduulissa opiskelijat opiskelevat niin yksin kuin pareittain. He suunnittelevat ja organisoivat toimintaa osastolla toimivien sairaanhoitajien lailla.
Kehittämistehtävän tavoitteena oli toimintamallin avulla hyödyntää opiskelijamoduuliohjausmallia opiskelijoiden kliinisen harjoittelun ohjauksessa Siilinjärven vuodeosastolla. Tavoitteena oli myös parantaa vuodeosastolla tapahtuvaa opiskelijoiden ohjausta. Kehittämistyön tuotoksena syntynyt toimintamalli muodostui teoriatiedosta, osastolle tehdystä SWOT-analyysistä ja aikaisemmista moduuliohjauksen malleista. Kehittämistyön jatkotoimenpiteenä moduuliohjauksen toimintamalli tulee käyttöönottaa ja vakiinnuttaa käytäntöön, jonka jälkeen voidaan tehdä seurantaa sekä arviointia sen toimivuudesta vuodeosastolla.
Opiskelijamoduuliharjoittelumalli on lähtöisin autenttiselta opetusosastolta, missä opiskelijat osallistuvat ryhmänä potilaiden hoidon suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Opiskelijat hoitavat potilaita mahdollisimman itsenäisesti ohjaavan hoitajan toimiessa taustalla. Opiskelijamoduulissa opiskelijoiden yhteistyötaidot ja tiedonhaku on todettu kehittyvän ja harjoittelun on todettu valmistavan opiskelijoita paremmin tulevaan ammattiin. Opiskelijamoduulissa korostuu asiakas- ja potilaslähtöisyys, jolloin toiminta ohjaa osastolla olevia opiskelijoita ottamaan vastuuta potilaiden hoidosta ja sen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista sekä toimimaan potilaan hoidossa moniammatillisessa tiimissä. Opiskelijamoduulissa opiskelijat ovat vastuussa niin omasta, kuin toistensa oppimisesta. Opiskelijamoduulissa opiskelijat opiskelevat niin yksin kuin pareittain. He suunnittelevat ja organisoivat toimintaa osastolla toimivien sairaanhoitajien lailla.
Kehittämistehtävän tavoitteena oli toimintamallin avulla hyödyntää opiskelijamoduuliohjausmallia opiskelijoiden kliinisen harjoittelun ohjauksessa Siilinjärven vuodeosastolla. Tavoitteena oli myös parantaa vuodeosastolla tapahtuvaa opiskelijoiden ohjausta. Kehittämistyön tuotoksena syntynyt toimintamalli muodostui teoriatiedosta, osastolle tehdystä SWOT-analyysistä ja aikaisemmista moduuliohjauksen malleista. Kehittämistyön jatkotoimenpiteenä moduuliohjauksen toimintamalli tulee käyttöönottaa ja vakiinnuttaa käytäntöön, jonka jälkeen voidaan tehdä seurantaa sekä arviointia sen toimivuudesta vuodeosastolla.