Ammattikorkeakouluopiskelijoiden työnhakukanavat ja työnantajamielikuvan merkitys työnhaussa: tutkimus opiskelijarekrytoinnin kehittämisen tueksi
Laajapuro, Kerttu (2023)
Laajapuro, Kerttu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815049
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa monipuolista tietoa siitä, millainen työnantajamielikuva toimii houkuttelevana tekijänä ammattikorkeakouluopiskelijoiden työnhaussa ja millaisista kanavista he etsivät työtä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä opinnäytetyön toimeksiantajayritykselle rekrytoinnin onnistumiseen yhteydessä olevaa tietoa, jonka avulla voidaan kehittää ammattikorkeakouluopiskelijoiden rekrytointia työnhakukanavien ja työnantajamielikuvan näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimusta varten yksilöhaastatteluihin osallistui seitsemän liiketalouden tutkintoa suorittavaa opiskelijaa. Haastattelut analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysillä, jossa opiskelijoiden kertomat asiat luokiteltiin ja analysoitiin tutkimuskysymysten johdattelemana ja peilaten tutkimuksen teoriaosioon kerättyyn tietoon.
Tutkimuksessa havaittiin, että ammattikorkeakouluopiskelijoiden työnantajamielikuvaan vaikuttivat yritykseen liittyvät julkaisut, yrityksen oma viestintä ja esimerkiksi puskaradion kautta saatu tieto. Opiskelijat myös yhdistivät henkilökohtaiset asiakaskokemuksensa osaksi yrityksestä saamaansa työnantajamielikuvaa. Yrityksen työnantajamielikuvalla oli yhteys siihen, halusivatko opiskelijat hakea yrityksestä töitä. Työnhaun näkökulmasta opiskelijoita eniten houkuttelevia työnantajamielikuvan osioita olivat laadukas työpaikkailmoitus, oppilaitosyhteistyö, hyvä organisaatiokulttuuri ja työilmapiiri sekä yrityksen viestintä eri kanavissa.
Tässä opinnäytetyössä toteutetun tutkimuksen tuloksiin perustuen toimeksiantajayritykselle annettiin toimenpide-ehdotuksia, joita he voivat hyödyntää rekrytointinsa kehittämisessä. Hyvä rekrytointiprosessi ja työnantajamielikuva voivat toimia kilpailuetuna. The primary purpose of this thesis project was to produce information on what kind of employer image manifests itself as an appeal factor in job search among students of university of applied sciences, and which job searching channels they use to look for a job. Thus, the aim of this thesis was to collect information related to the success of recruitment for the commissioning company. The collected information can be applied to develop the recruitment of the commissioning company from the perspective of job search channels as well as the employer image.
The study was conducted as a qualitative study and a semi-structured thematic interview was utilized as a data collection method. The data was collected through conducting individual interviews with seven students pursuing BBA studies. The interviews were analyzed with qualitative study through content analysis by classifying the elements reported by the interviewees, in view of and guided by the research questions and reflecting on the information collected in the theory part of the study.
In conclusion, the study results indicated that the employer image of students of university of applied sciences was influenced by all publications related to the company, the company's own communications and, for example, information obtained through the word-of-mouth. Moreover, the students own customer experiences affected the employer image they formed. The company's employer image had a connection to whether students wished to apply for a job or not. Importantly, regarding the job search of students, the most attractive factors of the employer image included a high-quality job advertisement, the company’s cooperation with educational institutions, a good organizational culture and work atmosphere, and the company’s communication in different channels. The commissioning company can use the obtained information to gain a competitive advantage in their recruitment process.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimusta varten yksilöhaastatteluihin osallistui seitsemän liiketalouden tutkintoa suorittavaa opiskelijaa. Haastattelut analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysillä, jossa opiskelijoiden kertomat asiat luokiteltiin ja analysoitiin tutkimuskysymysten johdattelemana ja peilaten tutkimuksen teoriaosioon kerättyyn tietoon.
Tutkimuksessa havaittiin, että ammattikorkeakouluopiskelijoiden työnantajamielikuvaan vaikuttivat yritykseen liittyvät julkaisut, yrityksen oma viestintä ja esimerkiksi puskaradion kautta saatu tieto. Opiskelijat myös yhdistivät henkilökohtaiset asiakaskokemuksensa osaksi yrityksestä saamaansa työnantajamielikuvaa. Yrityksen työnantajamielikuvalla oli yhteys siihen, halusivatko opiskelijat hakea yrityksestä töitä. Työnhaun näkökulmasta opiskelijoita eniten houkuttelevia työnantajamielikuvan osioita olivat laadukas työpaikkailmoitus, oppilaitosyhteistyö, hyvä organisaatiokulttuuri ja työilmapiiri sekä yrityksen viestintä eri kanavissa.
Tässä opinnäytetyössä toteutetun tutkimuksen tuloksiin perustuen toimeksiantajayritykselle annettiin toimenpide-ehdotuksia, joita he voivat hyödyntää rekrytointinsa kehittämisessä. Hyvä rekrytointiprosessi ja työnantajamielikuva voivat toimia kilpailuetuna.
The study was conducted as a qualitative study and a semi-structured thematic interview was utilized as a data collection method. The data was collected through conducting individual interviews with seven students pursuing BBA studies. The interviews were analyzed with qualitative study through content analysis by classifying the elements reported by the interviewees, in view of and guided by the research questions and reflecting on the information collected in the theory part of the study.
In conclusion, the study results indicated that the employer image of students of university of applied sciences was influenced by all publications related to the company, the company's own communications and, for example, information obtained through the word-of-mouth. Moreover, the students own customer experiences affected the employer image they formed. The company's employer image had a connection to whether students wished to apply for a job or not. Importantly, regarding the job search of students, the most attractive factors of the employer image included a high-quality job advertisement, the company’s cooperation with educational institutions, a good organizational culture and work atmosphere, and the company’s communication in different channels. The commissioning company can use the obtained information to gain a competitive advantage in their recruitment process.