Muusikon soveltava transkriptioprosessi
Metsala, Miika (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614761
Tiivistelmä
Käsittelen opinnäytetyössäni erilaisia menetelmiä transkriptioiden opetteluun oman ilmaisun kehittämisen välineenä. Tavoitteeni on luoda työtapoja, joilla transkriptioiden opettelu on tehokasta ja tuottaa lisää ideoita omaan ilmaisuun. Tutkimusaineistoni koostuu erilaisista teksti- ja videolähteistä sekä omista kokemuksistani aiheesta.
Olen koostanut työn neljänteen lukuun erilaisia tapoja, joilla transkriptioita voi harjoitella luovasti muuntelun avulla. Transkription fraaseja harjoitellaan eri sävellajeissa ja eri asemissa kitaran otelaudalla ja varioidaan sekä rytmisesti että melodisesti. Käsittelen myös oman soolon kirjoittamista transkription pohjalta sekä osittaisten fraasien harjoittelua. Kappaleen lopussa esittelen tapoja transkription vapaampaan imitoimiseen.
Transkriptiolle tehtävä muuntelu auttaa soittajaa soveltamaan opittua uudessa kontekstissa ja syventämään jo omaksuttua tietoa. Muuntelussa syntyy myös paljon uusia musiikillisia ideoita, jotka eivät esiinny alkuperäisessä transkriptiossa.
Totesin tutkimuksessani, että transkriptioiden tekemiseen on lukuisia eri lähestymistapoja, mikä vaikeuttaa yhden menetelmän nostamista toisten yläpuolelle. Prosessin subjektiivisuudesta huolimatta totesin, että eri lähestymistavat transkriptioiden tekemiseen saavat aikaan erilaisia oppimistuloksia.
Olen koostanut työn neljänteen lukuun erilaisia tapoja, joilla transkriptioita voi harjoitella luovasti muuntelun avulla. Transkription fraaseja harjoitellaan eri sävellajeissa ja eri asemissa kitaran otelaudalla ja varioidaan sekä rytmisesti että melodisesti. Käsittelen myös oman soolon kirjoittamista transkription pohjalta sekä osittaisten fraasien harjoittelua. Kappaleen lopussa esittelen tapoja transkription vapaampaan imitoimiseen.
Transkriptiolle tehtävä muuntelu auttaa soittajaa soveltamaan opittua uudessa kontekstissa ja syventämään jo omaksuttua tietoa. Muuntelussa syntyy myös paljon uusia musiikillisia ideoita, jotka eivät esiinny alkuperäisessä transkriptiossa.
Totesin tutkimuksessani, että transkriptioiden tekemiseen on lukuisia eri lähestymistapoja, mikä vaikeuttaa yhden menetelmän nostamista toisten yläpuolelle. Prosessin subjektiivisuudesta huolimatta totesin, että eri lähestymistavat transkriptioiden tekemiseen saavat aikaan erilaisia oppimistuloksia.